Svag ledelse truer kommunernes digitalisering

Den kommunale digitalisering risikerer at kuldsejle og projekterne blive til nye it-skandaler uden den ventede gevinst for borgerne og kommunekassen, fordi de bliver styret for svagt. Ny undersøgelse viser, at kun lidt over halvdelen af kommunerne systematisk prioriterer deres it-projekter. Knap 4 ud af 10 kobler it-projekterne til kommunens strategiske mål. Læren fra private virksomheder, der er nogle år foran det offentlige, er ellers klar: It er i dag så essentielt for forretningsstrategien, at professionel styring er forskellen mellem succes og fiasko.

Jens ReiermannAnders Rostgaard Birkmann

For ganske få år siden var det spild af gode kræfter, hvis lærerne i Frederikshavn Kommune ville bruge it i klasseværelset. It-udstyret var slidt. Det trådløse netværk var svagt. Og penge var der ingen af.

I dag har de digitale ildsjæle fået et legerum. Alle de andre lærere – også de knapt så digitalt velfunderede – forstår nu, hvordan teknologien kan løfte undervisningen. Og på budgettet for 2012 er der afsat 25 mio. kr. til it i undervisningen.

Frederikshavn Kommune er blandt de frontløberkommuner, der rykker sig markant på det digitale område, fordi kommunen har knækket koden, der bringer digitaliseringen fra at være en velformuleret strategi til at blive realiteter tæt på borgerne.

En af hovedkræfterne i den udvikling er centerchef for it, digitalisering og velfærdsteknologi, Mogens Kahr Nielsen.

Siden 2005 har hans opgave været at få mest muligt ud af Frederikshavns digitale investeringer. Det har han blandt andet gjort ved at skabe en model, der sikrer den helt rette balancen mellem centralisering og decentralisering – mellem de strategiske prioriteter hos kommunens ledelse og den lærer, skoleleder eller elev, der skal bruge it-løsningerne i hverdagen.

“Vi kan godt sende iPad’s ud i alle tredjeklasser, give eleverne nye bærbare pc’er eller sætte digitale tavler op i klasseværelserne, men der skal være et formål. Ved at skabe den lokale forankring – ved at det er skolerne, der selv får idéerne – sikrer vi os, at udstyret giver værdi,” siger han.

It-strategien på skoleområdet er kun første skridt på en større rejse mod at udvide digitaliseringen i Frederikshavn, og Mogens Kahr Nielsen har – som vi vender tilbage til – stadig en del hurdler forude. Det ændrer ikke ved, at Frederikshavn Kommune er langt og ifølge eksperter er et godt eksempel for landets andre kommuner, som i disse år skal høste gevinsterne ved digitalisering. Lige nu er alt for mange kommuner ikke langt nok, hvis implementeringen af de ambitiøse digitaliseringsstrategier skal have effekt, vurderer direktør i Rambøll Management, Ejvind Jørgensen.

“Kommunerne er et godt stykke fra målet,” konstaterer han.

Skolen blev kommunens it-fyrtårn

I Frederikshavn Kommune begyndte digitaliseringen i folkeskolen med en central beslutning om at reparere en forsømt infrastruktur. Skolernes pc’er var langsomme. Det trådløse netværk havde kun en ringe kapacitet. Og det var umuligt for elever og lærere at koble deres eget it-udstyr til skolens netværk.

Det er før gået galt" caption="Figur 1  

 " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/52d75-arb_figa_traening_i_it-forandringsledelse_virker.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/2463a-arb_figa_traening_i_it-forandringsledelse_virker.png | Forstør   Luk

De kommuner, der er i front med digitaliseringen, sikrer en bred forståelse for digitaliseringsopgaven.

Kilde: Mandag Morgen. [/graph]

“Det var relativt problematisk. Men vi fik løst problemerne og samtidig opbygget gode relationer til lederne på skolerne og kommunens skoleledelse,” siger Mogens Kahr Nielsen.

Netop tilliden var vigtig for det videre forløb, hvor alle ansatte skulle med. Grundtanken var, at lærerne, skolelederne og skoleadministrationen selv skulle drive udviklingen af nye digitale løsninger. Digitaliseringsstrategien på skoleområdet blev af samme grund forankret hos direktøren for skoleområdet og bestod af tre klumper: Teknikken skulle på plads. Forandringsledelse skulle benyttes, så alle lærte at tænke it ind i alle sammenhænge. Og alle lærere og skoleledere skulle uddannes i teknologiens muligheder.

“Overskriften blev, at “den digitale skole er en realitet i 2014”. Der er nu bygget et setup, der gør, at det kan ske. Selve strategien er top down, men måden, vi udfolder den på, er bottom up,” siger Mogens Kahr Nielsen.

Kommunalbestyrelsen vedtog at afsætte en pulje på 25 mio. kr. til it på skoleområdet. Erfaringerne med den digitale strategi på skoleområdet bliver taget med, når kommunens digitaliseringsstrategi om kort tid skal udfoldes på de andre kommunale fagområder. Alligevel er der afgørende forskelle, som vi vender tilbage til. For selv om Frederikshavn Kommune hører til de mere digitalt modne kommuner, er der fortsat grund til en del hovedbrud på Mogens Kahr Nielsens kontor.

Mangler it-styring

En del af de danske kommuner er som Frederikshavn Kommune efterhånden det, som eksperter betegner som digitalt modne. Men det er langtfra alle, der er kommet så vidt, viser flere nye undersøgelser.

Good practices til vellykket digitalisering

Topledelsen skal involveres. Når topledelsen involveres i it-strategiudviklingen rykker tingene. Ifølge “It i praksis” 2012 har en højere grad af de kommuner, der er bedst på it-området, lagt ansvaret for opgaven med forandringsledelse i hænderne på forretningsledelsen eller topledelsen. De kommuner, der klarer sig dårligst, har i højere grad placeret opgaven hos en projektleder.

It-afdelingen skal til tops. Sandsynligheden for at få succes med it-projekterne stiger, hvis it- og digitaliseringsorganisationen refererer direkte til de kommunale topledere. Det siger flere eksperter, og de bakkes op af en analyse, som Mandag Morgen har foretaget. Den viser, at de fleste af de 10 bedste kommuner i Digitaliseringsstyrelsens årlige kvalitetsmåling “Bedst på nettet” forankrer it-ansvaret i direktionen. Flere af de kommuner, der klarer sig dårligst i undersøgelsen, har placeret it-afdelingen længere nede i det kommunale bureaukrati.

Træning til alle ledere. Den samlede ledelse kan med fordel trænes til at kunne sætte ord på de forandringer, som digitaliseringen giver. Ifølge “It i praksis” 2012 har 60 procent af de bedste kommuner trænet mellemlederne i forandringsledelse. Kun 30 procent af de kommuner, der klarer sig dårligst, har gjort det samme. Se figur A.

I den nyeste, med titlen “Det danske kommunale digitaliseringslandskab 2012”, har forskere fra Aalborg Universitet spurgt de øverst ansvarlige for it og digitalisering i 55 af landets 98 kommuner om deres styring af it. Undersøgelsen tegner et billede af kommuner, der mangler de grundlæggende strukturer for, hvordan digitaliseringen skal organiseres og styres.

Al erfaring, både fra private og offentlige virksomheder, viser, at det er gift for ambitiøse digitaliseringsplaner, der i konsekvens kan ende i rækken af fejlslagne it-projekter.Se figur 1. Det mener professor fra Aalborg Universitet, Pernille Kræmmergaard, der er en af forfatterne bag undersøgelsen.

“Vi ser mange spændende løsninger med digitalisering ude i kommunerne allerede, men hvis strategien og styringen ikke er på plads, er der stor risiko for, at vi ikke får den ønskede værdi. I en kommune var det eksempelvis én person, der var meget aktiv inden for brug af pda’er i hjemmeplejen. Projektet var simpelthen båret af hende. Problemet er, at ingen ved, hvad der sker, hvis hun rejser til et nyt job,” siger Pernille Kræmmergaard.

Undersøgelsen fra Aalborg Universitet tyder på, at kommunerne mangler redskaberne til at styre deres it-projekter. For eksempel benyttes redskabet porteføljestyring – hvor man centralt sikrer, at projekterne understøtter de strategiske prioriteter – kun i 6 ud af 10 kommuner. Se figur 2.  Kun 4 ud af 10 kommuner arbejder med business cases – dvs. vurderer et projekts omkostninger op imod den værdi, det ventes at skabe. I 4 ud af 10 kommuner har direktionen intet ejerskab til digitaliseringsprojekterne. Se figur 3.

Der er spæde tegn på bedring, eksempelvis er flere kommuner fra 2009 til 2012 begyndt at bruge business cases og forankre it i direktionen. Alligevel bekymrer det eksperterne, at der efter mange år stadig ikke er en bedre styring, og at kommunerne har så svag it-governance og it-arkitektur.

Tænker for snævert

Blandt de bekymrede er direktør for Rambøll Management, Ejvind Jørgensen, der peger på, at kommunerne bruger alt for mange ressourcer på vedligeholdelse frem for nye projekter.

[graph title="Figur A: Træning i it-forandringsledelse virker" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: "It i praksis" 2012, Rambøll Management. 

Det skyldes en kompleksitet, der kun vokser i takt med den teknologiske udvikling. Digitaliseringen vil nemlig brede sig til alle afkroge af det offentlige, hvor den indtil nu primært har kredset om det administrative hjørne. Alle forvaltninger skal inddrages. Driften og udnyttelsen af en plæneklipper kan eksempelvis optimeres ved hjælp af it, byernes trafiksignaler bliver intelligente, og ældre medborgere får it-hjælp til at tage de rigtige piller.

Udviklingen betyder, at it ikke længere kun tænkes som en basisinfrastruktur af systemer, servere og netværkskabler, men tænkes ind overalt og helt ude i felten. Og det stiller yderligere krav til en effektiv styring.

“Det vil blive en stor udfordring for den kommunale sektor i de kommende år,” siger Ejvind Jørgensen.

Derfor bliver det blot endnu mere afgørende, at styringen er på plads, hvis kommunerne skal vride den ønskede værdi ud af den nye teknologi.

“Kommunerne har indtil nu digitaliseret administrationen, men i næste led vælter det jo ud til teknik og miljø, biblioteker, trafik og veje og hele plejesektoren,” siger Ejvind Jørgensen.

Tal fra Rambøll Managements helt nye temperaturmåling af it i Danmark, “It i praksis” 2012 sandsynliggør, at en pæn portion af kommunerne stadig er langt fra at være i stand til at udnytte digitaliseringen fuldt ud. Kun 4 ud af 10 kommuner har en egentlig strategi for indførelsen af nye velfærdsteknologier, viser tallene fra Rambøll. Et andet eksempel på, at digitaliseringen mangler styring ude i de næste led, er, at et fåtal af kommunerne stiller krav om specifikke resultater for digitaliseringen i folkeskolerne. Se figur 4.

De nye teknologier bliver med andre ord ikke tænkt ind i et helhedsperspektiv, og dermed opstår risikoen for at kommunerne misser gevinsten, som ofte ligger i at kombinere teknologierne.

“Hvis man kun laver punktløsninger, får man ikke gavn af alle de andre effekter,” siger Ejvind Jørgensen.

Erhvervslivet viser vejen

For at få et fingerpeg om den kompleksitet, der snart rammer kommunerne, er det værd at kigge på det private erhvervsliv, der er nogle år længere fremme i den digitale omstilling. Her gennemsyrer teknologien efterhånden alle hjørner, og aldrig har det været mere udfordrende at stå i spidsen for teknologien i private virksomheder.

It-styringsredskaber mangler i kommunerne" caption="Figur 2  

Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/6cac3-arb_fig3_bedre_forankring_i_direktione.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/d22ee-arb_fig3_bedre_forankring_i_direktione.png | Forstør   Luk

Kilde: Kræmmergaard og Nielsen, 2012. [/graph]

Da it-afdelingerne blomstrede frem i tidernes morgen, blev de betegnet som edb-afdelinger, fordi opgaven var at foretage elektronisk databehandling – at sætte strøm til eksisterende papirgange. Næste store kapitel i it-afdelingernes historie handlede om at optimere papirgangene. Og det seneste kapitel, der blev påbegyndt for fire-fem år siden, handler om, at it spreder sig til alle hjørner af forretningen.

Det fortæller business manager fra Rambøll Management, Steen Christensen, hvis ekspertise er it-strategi, it-governance og forretningsudvikling. Stadigt flere virksomheder smelter it ind i deres produkter. Hvor it-afdelingen tidligere var en enhed for sig selv, der hjalp virksomhedens afdelinger med smarte it-systemer, er den i dag blevet en vigtig sparringspartner i udviklingen af nye produkter og servicetilbud til kunderne.

“It bliver altså meget mere helhedsorienteret,” siger Steen Christensen.

Et godt eksempel på den nye helhedstænkning ses i energisektoren, der har planer om skabe det intelligente elnet, det såkaldte smart grid. Når kunderne i stigende grad bliver en del af netværket og for eksempel leverer overskudsstrøm fra deres egne solceller, er der behov for ny teknologi, der kan styre og overvåge det vidtforgrenede netværk og rapportere tilbage til brugerne. It er med andre ord helt essentielt for, at det kan lade sig gøre.

Saxo Bank i stadig forandring

En anden branche, hvor teknologien er helt afgørende, er bankverdenen. Hos Saxo Bank står it-chef Mikael Munck, der blev kåret som årets it-direktør i 2012 af SAS Institute, Computerworld og IDC, i spidsen for en afdeling på 600 personer, der hver fjortende dag ruller 700 større eller mindre opdateringer ud.

[graph title="Bedre forankring i direktionen" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Kræmmergaard og Nielsen, 2012. 

Hastighed, kvalitet i projekterne og nye idéer er altafgørende for at udvikle forretningen, og Mikael Muncks foresatte findes derfor også på de øverste etager i Saxo Banks bygning i Hellerup i skikkelse af direktør-duoen Eric Rylberg og Karsten Poulsen.

Bankens it-udfordringer er til at tage at føle på: Hvis systemet ikke er på toppen eller mangler funktioner, som brugerne higer efter, står konkurrenter på spring til at byde ind med deres handelsplatforme.

“Hver gang der opstår en ny idé, er it med fra idéens fødsel,” siger Mikael Munck.

Han vurderer, at udviklingstakten stiger med eksponentiel hast. Fra den ene kant presser de teknologiske landvindinger og giver et væld af nye muligheder, og fra den anden kant presser kunderne, hvis adfærd hele tiden ændrer sig. For eksempel udnytter Saxo Bank i dag kundernes lyst til at begå sig på sociale medier til at give dem mulighed for at dele deres erfaringer om investeringer.

I Saxo Bank er it-organisationen skruet sammen, så den hele tiden kan justere på projekterne. Det sker frem for at bygge ét stort it-system fra begyndelsen og ende med ikke at få den ønskede værdi.

“Man kan ofte bruge meget tid på at definere projekterne ned til mindste detalje, før man overhovedet taler design og udvikling. Vi arbejder meget mere med hele tiden at teste nogle prototyper for, om de lever op til forventningerne,” siger Mikael Munck.

Succesopskriften fra Frederikshavn

Der findes ingen universalløsning på, hvordan kommunerne bedst styrer deres digitalisering. Ifølge professor Pernille Kræmmergaard fra Aalborg Universitet afhænger det lige så meget af kulturen i den enkelte kommune.

[quote align="left" author="Mikael Munck, it-chef i Saxo Bank."]Man kan ofte bruge meget tid på at definere projekterne ned til mindste detalje, før man overhovedet taler design og udvikling. Vi arbejder meget mere med hele tiden at teste nogle prototyper for, om de lever op til forventningerne.[/quote]

“Nogle steder har brug for en diktatorisk it-chef, fordi organisationen er umoden, mens andre har behov for mere frie tøjler,” siger hun.

Når man ser på de kommuner, der klarer sig bedst i digitaliseringen, er der imidlertid en række gennemgående erfaringer, som kommunerne kan lære af. Blandt andet virker det, hvis topledelsen involveres, hvis agtelsen for it-afdelingen vokser, og hvis alle mellemledere trænes i de digitale muligheder. Se tekstboks.

Det er også metoder, som har været med til at sikre succesen i Frederikshavn Kommune. Her var det den daværende kommunaldirektør og nuværende KL-direktør, Jane Wiis, der offentligt var med til at sætte digitaliseringen på dagsordenen i kommunen. Det skete bl.a. med en fire minutters lang video på nettet.

Topledelsens engagement var med til at brede en it-strategi ud over alle kommunens aktiviteter. Det tog ganske vist et års tid at få den vedtaget, fortæller Mogens Kahr Nielsen, men det var vigtigt at klæde politikerne ordentligt på. Når kommunens digitaliseringsstrategi breder sig til at handle om velfærdsteknologier, så berører den borgerne i meget højere grad, end når digitalisering gælder kommunens administrative systemer.

“Pludselig handler det om borgernes hverdag, og det er jo den, som mange politikere brænder for,” siger Mogens Kahr Nielsen og henviser til de mange lidt forsimplede historier i medierne om velfærdsteknologi som robotstøv­sugere og den kunstige kælesæl Paro.

Frederikshavns it-strategi er endvidere forankret hos de enkelte centerdirektører, som alle tænker it med i deres strategier.

Ikke uvæsentligt følger der også penge med. Over de næste fire år har kommunen afsat 46 mio. kroner til digitalisering, som skal tjene sig selv hjem. Fra 2015 er det målet, at digitaliseringen årligt bidrager med 26 mio. kr. til kommunekassen.

For Mogens Kahr Nielsen er udfordringen, at pengene bruges til at løfte kommunens strategiske mål – altså en form for centralisering – samtidig med at idéer og ildsjæles initiativer ikke kvæles. Især er det en udfordring at få alle ansatte med. Mogens Kahr Nielsen peger på den nød, som han i øjeblikket er ved at knække: For hvorfor skal en ansat i ældreplejen komme med gode ideer til digitale projekter, når gevinsterne blot konverteres til besparelser og i sidste ende kan koste hende jobbet? Mogens Kahr Nielsen er dog fortrøstningsfuld.

“Vi skal finde en mellemvej, eksempelvis at man deler besparelserne i porten. Men så langt er vi endnu ikke kommet,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu