Den tredje industrielle revolution er i gang

3D-printeren er ved at blive hvermandseje. Og vi har kun set begyndelsen på mulighederne. Teknologien vil ændre betingelserne for at drive forretning og nedbryde skellet mellem producent og forbruger.

Skal du kun ønske dig én gadget i år, er tiden måske inde til gå efter den ultimative maskine: en 3D-printer.

3D-printere, der kan "udskrive" fysiske genstande og produkter i forskellige materialer, er ikke længere noget, der hører til i en fjern fremtid. Fremtiden er landet, og kun fantasien begrænser mulighederne for forbrugere og for virksomheder. Man kan i dag anskaffe sig en 3D-printer fra ca. 2.000 kr. og opefter, alt efter om det er til hobbybrug, eller man vil bruge den til serieproduktion.

3D-print bliver også kaldet for additiv produktion, fordi printet bliver produceret lag på lag, hvilket gør det muligt at producere langt mere komplekse former, end hvis man skulle forme en klump materiale. En kæde har ikke længere svage led, for der er ingen samlinger i 3D-print, hvor designet kan printes samlet.

Der kan anvendes en række forskellige materialer, fra plastik, metal og ler til organisk materiale som bl.a. kan bruges til at producere kunstige organer. Man har allerede formået at producere organer, men mangler det sidste skridt, der gør det muligt at transplantere dem.  Hvis man inden for kort tid kan begynde at masseproducere f.eks. nyrer, vil man kunne redde mange menneskeliv.

Et demokratisk innovationsværktøj

Som forbruger kan du selv producere smykker, legetøj eller proteser. Og hvis du ikke selv kan designe dem, kan du anskaffe en skanner til at kopiere det, du sætter foran den. De fleste har nok stået og manglet en lille simpel reservedel til kameraet eller kaffemaskinen. I stedet for at du skal betale overpris plus fragt for at få den uundværlige dims leveret, kan Canon eller Tefal sende dig designet som print-selv. Og skulle der være et arvestykke, du gerne vil dele med familien, kan det kopieres i mange forskellige materialer.

Makerbot er en af verdens førende producenter af 3D-printere og har desuden detailbutikker spredt ud over USA. Min lokale ligger i Soho i New York, og der kan jeg både købe printere og såkaldt filament, der svarer til blækpatronen i en almindelig printer. Hvis ikke jeg selv har lyst eller råd til min egen printer, kan jeg komme med mit eget design og få det printet i deres butik. Makerbot fører desuden en bevægelse, de kalder for Makerbot Academy, og som har en mission om at få 3D-print ind i uddannelsessystemet i USA, til produktion af læringsredskaber. De har også et kreativt community, der hedder Thingiverse, hvor brugerne kan dele deres design, så andre brugere kan downloade de gode ideer og selv printe dem.

Sidste gang vi oplevede en tilsvarende demokratisering af innovation, var da the World Wide Web så dagens lys og gjorde enhver, der kunne kode, i stand til at skabe fremtidens virksomheder. Det var den revolution, der gjorde det muligt for Mark Zuckerberg som ung studerende at grundlægge det imperium, der nu rummer over en milliard mennesker i hans virtuelle nation – Facebook.

Følg Natasha Friis Saxberg

 

Nu er det ikke kun virtuel kode, der kan skabe radikal innovation i verden, det er også fysiske produkter – så enhver, der får en god ide, kan skabe den, printe den og sælge den. På sitet Shapeways kan man købe andres 3D-design. Så mangler du et nyt brillestel eller udstyr til køkkenet, kan det købes dér, hvorefter Shapeways printer og sender dig varen. Der udvikles også apps, hvor designere giver dig en række grund-design, som du blot skal sammensætte i din egen unikke form.

Nye forretningsbetingelser

Der er allerede mange spillere på markedet, selv om vi blot befinder os i den spæde start. Danske Blueprint er en af dem, og rundt omkring i Danmark og i resten af verden tester giganter som LEGO og Novo, hvordan de i fremtiden kan anvende 3D-print som infrastruktur i deres forretning. Teknologien udvikler sig hastigt i takt med de kommercielle muligheder. Så nogle af de problemer, der er i dag, kan snart løses bedre – herunder kravet om at kunne designe og anvende CAD-software.

Mennesket har ofte svært ved at forestille sig abstrakte tanker. Derfor er artefaktet en væsentlig komponent at tale ud fra. Med en 3D-printer kan man nemt og billigt lave prototyper, som man kan teste i markedet, inden man sender dem til masseproduktion. Alt det, vi kender fra software-verdenen, kan replikeres i den fysiske produktion, så man lige så nemt kan arbejde med iterationer og betaprodukter, inden man foretager sin endelige lancering.

Når grænsen mellem producenten og kunden udviskes, stiller det også nye krav til detailbranchen, der må flytte sig i takt med den teknologiske udvikling. Hvis du kan få varen produceret i dit eget hjem, udfordrer det de traditionelle forretningsgange, hvor vi går ned i butikken, eller på nettet, og køber en vare, som er defineret og masseproduceret på forhånd. I 3D-printets æra kan vi få produkter, der er skræddersyede til vores individuelle behov, mål og smag.

Endnu en gang tvinger den teknologiske udvikling virksomheder til at gentænke deres forretning. For i en fremtid, hvor produktionen varetages af kunden, opstår der helt andre muligheder for brugerinvolvering. Virksomheder skal vurdere, om deres forretning i fremtiden skal være en platform, hvor deres produkter kan deles som software, som deres kunder selv tilpasser og printer. Mange virksomheder tænker allerede i disse baner, herunder Nike, der giver dig mulighed for at designe din egen sko, eller Motorola, der lader dig designe din telefon. Det gør selv analoge produkter skalerbare, for hvis du kan levere designet direkte til forbrugeren, der selv tager sig af resten, bliver virksomheden i langt højere grad en serviceplatform, og kunden bliver forretningen.

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Er produktiviteten bæredygtig? Næste artikel Opgør med forskelsbehandlingen – vil Kina miste magien?
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.