"Vi bytter hele tiden viden"

Selv om Novo Nordisk er Nordens største selskab målt på aktieværdi, kan virksomheden ikke selv stå for udviklingen af nye præparater. I langt, langt de fleste tilfælde henter Novo Nordisk viden og inspiration udefra.

”Vi kan ikke være verdensmestre til det hele. Vi har en række kompetencer, som differentierer os i forhold til vores konkurrenter, men der opstår hele tiden nye teknologier eller ny viden om sygdomme, som vi får adgang til gennem vores samarbejdspartnere,” siger Peter Kurtzhals, der er direktør for forskningen i diabetes hos Novo Nordisk.

Tre innovative netværk

Dermed er Novo Nordisk blandt andet afhængig af det økosystem af universiteter og andre virksomheder inden for pharma og biotek, der findes i Københavnsområdet og det sydlige Sverige. Den såkaldte Medicon Valley er, selv på verdensplan, meget stor. I en analyse fra 2012 fremhæver Erhvervsstyrelsen, at Medicon Valley er den næststørste farmaceutiske klynge på verdensplan, et stykke foran tilsvarende klynger i Schweiz, Sverige og Tyskland. Se figur 1.

Den store farmaceutiske klynge er et af de økosystemer, der giver Novo Nordisk næring til innovation og udvikling af nye præparater. Et eksempel på Novo Nordisks samarbejde med andre virksomheder er udviklingen af en tablet med insulin. Her udnytter Novo Nordisk sin kernekompetence inden for proteiner og trække på kræfter uden for virksomheden for at få viden om, hvordan tablettens insulin bliver optaget i tarmen.

”Vi ser gerne, at der er en underskov af små virksomheder. Det giver dynamik og løfter samlet set kompetencerne, når der er mange, der interesserer sig for stort set det samme,” siger Peter Kurtzhals.

Komptencer hentes i hele verden

Novo Nordisk har allerede forskning og udvikling flere steder i verden og Peter Kurtzhals forventer, at udvikling og innovation i stigende grad vil ske ved at trække på kilder over hele verden. På den ene side vil samarbejdet med andre og ofte mindre biotek-virksomheder blive intensiveret. På den anden side skal Novo Nordisk knytte båndene endnu tættere til forskningen på universiteterne.

Den dansk-svenske klynge befinder sig i hård konkurrence med andre klynger og det er langt fra givet, at den nuværende position kan opretholdes. I modsætning til andre klynger, beskæftiger de danske biotek-virksomheder f.eks. en langt mindre andel af den samlede beskæftigelse, end klynger i andre regioner.

Medicin i verdenstop" caption="Figur 1  

 " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/e830b-den-danske-phramaindustri.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/55837-den-danske-phramaindustri.png | Forstør   Luk

Kilde: Det danske biotek økosystem, Erhvervsstyrelsen, 2012. [/graph]

Det afgørende bliver klyngens evne til fortsat at tilbyde kompetencer og viden, der i et globalt perspektiv ligger i den absolutte topklasse.

Derfor er der kun et enkelt, men til gengæld meget skrapt krav til de virksomheder og partnere i universitetsmiljøet, som Novo Nordisk samarbejder med.

”Vi befinder os i en verden af nicher, og derfor er det opland, vi søger i globalt. Det eneste kriterium, vi kigger på, er, om man er den bedste på sit felt. Her er det lokale ikke så vigtigt,” siger Peter Kurzhals. Skal Novo Nordisk hente inspiration inden for den dansk-svenske klynge, skal niveauet være i top.

”Jeg har ansvaret for at etablere den mest værdifulde pipeline for Novo Nordisk, så vi bedst muligt kan møde patienternes behov,” siger han. Dermed bliver Peter Kurtzhals ikke bare en direktør, der i klassisk forstand styrer sin organisation, men i lige så høj grad en direktør, der er brobygger til de andre aktører i det dansk-svenske økosystem inden for pharma og biotek.

”Man skal kunne danne netværk og også kunne vurdere, hvad der er godt eller skidt for ens egen virksomhed,” siger han.

Udviklingens powerhouse

Sten Verland er en af de centrale aktører, der bygger de innovationspipelines, som Peter Kurzhals efterspørger.

Verland er partner i den største danske venture-fond, Sunstone Capital, der bl.a. har specialiseret sig i biotek. Sat lidt på spidsen kan man sige, at de mange små og mindre virksomheder inden for biotek i stigende grad fungerer som hele pharmaindustriens udviklingsafdeling, og her er Sten Verland og Sunstone Capital en af de store investorer.

[graph title="Pharmaklyngen forener industri og forskning" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 

Sammen med sine partnere har han 35 biotek- og medicovirksomheder under sine vinger – et antal, der forklarer, hvorfor han opfatter sin virksomhed som ”et drugdevelopment house”.

”Biotek-virksomhedernes rolle inden for innovation er stigende. I nogle dele af markedet er det op mod 80 pct. af de nye lægemidler, der udvikles i de små virksomheder, i andre dele er det måske mellem 20 og 30 pct. Men de store medicinalvirksomheder baserer helt lige som Novo Nordisk en større og større del af produktionen på tilkøb af viden og produkter. Og den udvikling vil fortsætte i de kommende år,” siger han.

Derfor er der i stigende grad behov for risikovillige investorer, der som f.eks. Sunstone Capital kan stille med kapital til de små, uafhængige virksomheder.

Som formidler af venture-kapital har Sten Verland en særlig rolle, fordi han i gennemsnit har ansvar for virksomhederne i en periode på ti år, før de sælges eller noteres på børsen. Han skal derfor både kunne udvælge de virksomheder, hvis produkter har det største potentiale for at ramme markedet og derefter bidrage til deres udvikling. Lige som Peter Kurtzhals har Sten Verland en baggrund som forsker og 25 års erfaring med at udvikle lægemidler.

”Den baggrund og den viden er afgørende for en partner i en venturefond som Sunstone Capital. Man skal have et fagligt indblik for at kunne arbejde kommercielt,” siger han.

Netværk og vidensdeling

Også Sten Verland fremhæver betydningen af netværk.

”Man kan ikke udvikle et lægemiddel lokalt noget sted på kloden. I den store klynge i København og Sydsverige kan vi måske finde 3 eller 4 ud af de ofte 10 afgørende kompetencer, der skal til for at føre et produkt til succes. Derfor skal vi hente kompetencer ind ude fra,” siger han.

I dag investerer Sunstone Capital oftest i virksomheder sammen med andre venturefonde. Også på venturesiden er der brug for at udvikle viden i et globalt netværk.

”Det er en konstant læreproces at foretage de rigtige investeringer og bagefter bidrage med de rigtige kompetencer til at udvikle virksomhederne. Hvis vi ikke samarbejder med udenlandske partnere, bliver det svært for os at finde de rigtige kompetencer, som også de danske virksomheder har brug for,” siger han.

Faderen til blockbustere

I den helt anden ende af udviklingsprocessen har professorer som Jens Juul Holst en nøglerolle for udviklingen af ny medicin. Han forsker bl.a. i de hormoner, der regulerer stofskifte og fordøjelse og arbejder på Panum Instituttet under Københavns Universitet. Jens Juul Holst står bl.a. bag diabetesprodukterne Victoza og Lyxumia fra hhv. Novo Nordisk og Zealand Pharma.

Men selv om Jens Juul Holst har haft mere end en finger med i udviklingen af de to lægemidler, begynder han sin forskning et stykke vej fra det, industrien kan bruge.

”Jeg arbejder med basal forskning om, hvordan hormoner bliver nedbrudt, og først når vi har den viden på plads, kan industrien komme med og finde ud af, hvordan den viden kan udnyttes til fordel for patienterne,” siger han.
Jens Juul Holst er med til at støbe det fundament af viden, som udviklingen af nye produkter bygger på. Men han trækker omvendt også på forskningsafdelingerne hos bl.a. Novo Nordisk.

”Vi arbejder med det, virksomhederne ikke kan løfte, men det er fantastisk vigtigt for os at følge med i deres forskning. Vi bytter hele tiden viden,” siger han.

Forrige artikel Fem nøgler til den socialt innovative forretning Næste artikel Fra spild til nytte
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.