DF-kampagneleder kritiserer valgplakater med arabiske tegn. Men de er seks år gamle

Enhedslisten har hængt valgplakater op med budskaber skrevet på arabisk i Aarhus, hævder en DF-kampagneleder på Facebook. Men valgplakaterne er fra kommunalvalgene i 2005 og 2013.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

“I Århus hænger Enhedslisten valgplakater op med budskaber på arabisk.” 

Sådan starter et facebookopslag, der også kritiserer de røde partier for at lukke øjnene for islamiseringen af Danmark.

Opslaget kommer fra Rune Oliver Christensen. Han er kampagneleder for Dansk Folkepartis folketingsmedlem Marlene Harpsøe, og han er desuden suppleant til byrådet i Helsingør for samme parti. 

Det er rigtig nok Enhedslistens valgplakater, men de er ikke sat op i forbindelse med de forestående valg til Europa-Parlamentet den 26. maj og Folketinget den 5. juni, sådan som facebookopslaget ellers giver indtryk af.

Plakaterne stammer derimod fra kommunalvalgene i 2005 og 2013. Det oplyser Enhedslistens pressekontor til TjekDet. 

Og selvom plakaterne altså er flere år gamle, har flere facebookbrugere fået det indtryk, at de er sat op i forbindelse med de kommende valg.

Blandt andet mener en bruger, at plakaterne skal tages ned, og at det skal ske med det samme.  

 

Trods plakaternes alder så kunne de for så vidt godt være gældende i dag. Teksten på den lyserøde plakat er arabisk og betyder “arbejde, bolig, respekt”, og plakaten blev sat op til kommunalvalget i 2005. De røde plakater blev brugt ved kommunalvalget i 2013 og bærer budskabet "Vi står sammen mod ulighed". Teksten er skrevet på det sydasiatiske sprog urdu, der blandt andet tales i Indien og Pakistan.

Partiet brugte også valgplakater på andre sprog end dansk ved folketingsvalget i 2005 og kommunalvalgene i 2009 og 2017, blandt andet somali, kurdisk, tyrkisk, engelsk, grønlandsk og kinesisk, oplyser Enhedslisten.

Der er da også flere tegn på, at plakaterne ikke er lavet til de kommende valg i maj og juni. Blandt andet er Enhedslistens logo i dag ikke det samme, som man ser på plakaterne. Bogstavet 'Ø' var dengang placeret i en taleboble. Men partiets nuværende logo er kvadratisk og ser således ud:

Ø kan ikke udelukke flere plakater på arabisk 

TjekDet har forsøgt at spørge Rune Oliver Christensen, om han ikke giver et forkert indtryk ved at undlade at fortælle i opslaget, at plakaterne er flere år gamle, men han vil ikke stille op til interview.

Til TV 2 udtaler Rune Oliver Christensen dog, at det ikke var hans mening at give facebookbrugere et forkert indtryk.

"Billederne af Enhedslistens plakater er fra en tidligere valgkamp. Det kunne måske godt fremstå mere klart i mit opslag. Dog var det ikke min tanke, at det skulle blive et tvivlsspørgsmål, netop fordi det ikke er min pointe i opslaget," siger han til TV 2.

Den egentlige pointe med opslaget er at påpege, "at de røde partier i foruroligende grad lukker øjnene for den trussel, som islamiseringen udgør for vores demokrati," siger Rune Oliver Christensen til TV 2.

Tilbage står spørgsmålet, om vi kan forvente valgplakater på arabisk til de to valg, der er lige om hjørnet. Men det er svært at sige med sikkerhed.

Enhedslistens pressekontor har ikke hørt om, at partiet har produceret nogle arabisksprogede valgplakater i denne omgang. Men partiet synes som udgangspunkt, at det er godt at have så inkluderende valgmateriale som muligt, også med hensyn til forskellige sprog.  

Forrige artikel Skylder vi pensionisterne flere tusinde kroner? Skylder vi pensionisterne flere tusinde kroner? Næste artikel Nej, dette billede kan ikke afgøre, om du er stresset Nej, dette billede kan ikke afgøre, om du er stresset

Redaktionen holder sommerpause

TjekDets redaktion holder ferie frem til den 3. august, hvor vi vender stærkt tilbage. Du kan stadig tippe os om påstande i den offentlige debat, som du mener fortjener et faktatjek. Du kan skrive til os på tip@tjekdet.dk eller udfylde vores tipformular.

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere.