Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

“Vi går den kolde tid i møde og vi vil derfor gerne give lidt extra hygge til danskerne.” 

Sådan indledes et facebookopslag under overskriften ‘KONKURRENCE’. Opslaget fortsætter med at udlodde to gratis biografture hver dag i perioden 10.-19. november.  

Det eneste, man skal gøre, er at angive i kommentarfeltet, hvem man gerne vil have med i biografen, og så kan det være, at man er “en af de 10 heldige bananer”, der bliver udtrukket som vinder. Ifølge opslaget vil man blive kontaktet af Smartbox, hvis man er blandt de heldige.

Men har du deltaget i konkurrencen og er blevet kontaktet af Smartbox, skal du være varsom. Opslaget er nemlig det rene fup, fastslår Smartbox’ direktør, Thomas Holm, over for TjekDet. 

“Vi har intet med konkurrencen at gøre,” siger han om opslaget, som mere end 450 håbefulde facebookbrugere har kommenteret på. 

Thomas Holm tilføjer, at Smartbox godt kan finde på at udlodde biografbilletter i en konkurrence, men det er ikke tilfældet lige nu. Desuden foregår disse konkurrencer typisk gennem platforme hos virksomhedens samarbejdspartnere og ikke fra Smartbox' egne platforme. 

Han påpeger også, at siden, som konkurrencen kører på, hedder Smart Boks i stedet for Smartbox, og at den blot har 21 likes. Smartbox’ rigtige facebookside har til sammenligning mere end 222.000 likes.  

Artiklen fortsætter under billedet

Sådan ser det falske opslag ud, hvor "10 heldige bananer" kan vinde en biograftur. Foto: Screenshot/Facebook 

Ikke første gang 

Det er kun lidt over en måned siden, at TjekDet senest skrev om et stort set identisk svindelnummer, hvor Smartbox ligeledes fik deres brand misbrugt. Og oplevelsesvirksomheden er ikke alene om at tiltrække sig svindlernes gunst. 

De seneste måneder har TjekDet afkræftet lignende konkurrencer fra flere supermarkedskæder og sågar Nordisk Film selv. 

I kommentarfeltet til det nyeste opslag tyder det på, at langt størstedelen af de hundredevis af danskere, der har kommenteret, ikke har lugtet lunten. Nogle få advarer dog om, at de er blevet kontaktet og bedt om at indtaste deres kreditkortoplysninger for at indløse præmien.

Den fremgangsmåde har TjekDet beskrevet i en tidligere artikel, hvor Nordisk Film var udsat for flere svindelkonkurrencer. Her fortalte en af de danskere, der dengang var tæt på at hoppe i fælden, hvordan svindlen foregik. I den pågældende konkurrence skulle hun blot skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet for at deltage i konkurrencen, og få dage senere tikkede en besked ind i hendes facebookindbakke. 

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud." 

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke. 

“Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke.” 

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede. 

“Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.” 

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. 

Artiklen fortsætter under billedet

Langt de fleste af kommentarerne i det falske facebookopslag er godtroende folk, der tagger familie og venner i håb om at vinde en biograftur for to. Men nogle få har allerede lugtet lunten, efter de er blevet kontaktet af svindlerne. Foto: Screenshot/Facebook

Nogle ‘gratis’ konkurrencer er faktisk ikke fup 

Men selvom det ikke skorter på svindelkonkurrencer på Facebook, der er ude på at lænse din bankkonto, så findes der også masser af rigtige konkurrencer, hvor der faktisk er en præmie på højkant. Og her behøver man ikke frygte at få fravristet sine kortoplysninger – selvom det dog ikke altid er helt 'gratis'. 

Du er sikkert stødt på den type af konkurrencer på Facebook, hvor en virksomhed – for eksempel Føtex, Elgiganten eller den lokale bilforhandler – udlodder et fjernsyn, en bil eller et års forbrug af kakaomælk. Det eneste, du skal gøre for at være med i lodtrækningen, er at like virksomhedens side, dele opslaget om konkurrencen på din tidslinje og/eller tagge dine venner i opslagets kommentarfelt. 

Og medmindre konkurrencen altså er rendyrket fup – ligesom i tilfældet med Nordisk Film – risikerer du ikke noget ved at medvirke i den type konkurrencer. Her handler det nemlig om eksponering for virksomhederne. 

Det fortalte Anette Høyrup, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, da vi i starten af året skrev om, hvorfor man bliver bedt om at dele, like og kommentere. 

“Det er ren markedsføring for de her virksomheder. Det handler om at gøre opmærksom på sit brand på Facebook. Og virksomhederne kommer ud til flest brugere ved at få så mange likes, delinger og kommentarer som muligt på deres konkurrencer,” sagde hun. 

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper én med at være sikker online og holder én opdateret om digitale trusler.

Forrige artikel Nordisk Film Biografer misbruges igen igen i fupkonkurrence Nordisk Film Biografer misbruges igen igen i fupkonkurrence Næste artikel Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture
Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Nordisk Film Biografer er under massivt angreb fra svindlerne

Du kan slippe for vintermørket i en stund og vinde en tur i biografen, lyder det i et opslag på et socialt medie, som Nordisk Film Biografer skulle stå bag. Det gør de bare ikke. Biografkæden er ramt af en storm af svindelkonkurrencer på både sms, mail og falske sider på sociale medier.

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Nej, en buttet kvinde får dig ikke til at leve længere

Er du mand, og har du en kvindelig og buttet kæreste, kan du se frem til et både langt og lykkeligt liv, viser ny forskning ifølge netmediet Dagens.dk. Men forskningen eksisterer ikke, og sammenhængen er alt for forsimplet. 

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Fupmagere udlover både el-løbehjul og biografture

Hele to angivelige computerreparatører lover på Facebook, at en heldig vinder kan erhverve sig et el-løbehjul. Et andet opslag sætter et par biografture på højkant. Men både siderne bag opslagene og konkurrencerne er falske.  

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister

Aldi har droppet sin klassiske julemedister til fordel for en vintermedister, lyder et budskab på sociale medier, som er delt mere end 11.000 gange. Flere kalder det et knæfald for islam. Men Aldi fejrer skam jul i alle deres butikker, og i kølediskene ligger metervis af julemedister.

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Hverken Ikea eller Føtex dropper julen

Både Ikea og Føtex er under anklage for at "gå på knæ for muslimer". Det skyldes, at Ikea kalder en kollektion for "vinterfest", og Føtex falder en bolle for vinterbolle i stedet for noget med jul. Men navnene er slet ikke opstået af religiøse hensyn, siger både Føtex og Ikea.  

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde

I et facebookopslag udlodder oplevelsesvirksomheden Smartbox angiveligt gratis biografture til heldige vindere. Men opslaget er det rene fup. Svindlere står bag facebooksiden, der udgiver sig for at være Smartbox, men intet har med virksomheden at gøre. 

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det er altså stadig tilladt at klappe på Oxford University

Det britiske Oxford University forbyder de studerende at klappe for ikke at genere studerende, der bruger høreapparat eller har en angstlidelse, beretter flere medier. Men det er forkert. Det anerkendte universitet tillader fortsat klapsalver. 

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Får danske svin mindre antibiotika end svin i andre lande?

Danske grise får mindre antibiotika end grise i andre europæiske lande, hævder Landbrug & Fødevarer og henviser til en opgørelse over antibiotikaforbrug på dyr i Europa. Men man kan slet ikke drage den konklusion på baggrund af opgørelsen, siger forskere.

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Hjælper det at hoste under et hjerteanfald?

Bliver du ramt af et hjerteanfald og er alene, så skal du hoste kraftigt. Det kan redde dit liv, fremgår det af et kædebrev, der i øjeblikket deles på Facebook. Men eksperter advarer mod at tage påstanden for gode varer. Det kan faktisk forværre situationen.

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Nej, gin og tonic er ikke en mirakelkur mod forkølelse

Hvis du døjer med lidt vintersnue, er det bare i gang med at drikke gin og tonic. Det påstår en populær artikel, som har tusindvis af interaktioner på Facebook. Men påstanden er noget sludder, fastslår forskere. 

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

Mennesket er det bedste værn mod bots og lumske algoritmer

BLOGINDLÆG: Kampen mod falske nyheder – og deres negative indvirkning på samfundsdebatten og demokratiet – handler til syvende og sidst om dig og mig, og hvordan vi reagerer på de historier og påstande, der konstant dukker op i vores feeds og kalder på vores opmærksomhed.

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Vi søger universitetspraktikanter til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikanter, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.