Nej, Smartbox udlover ikke gratis biografbilletter

Danske virksomheder har i den seneste tid oplevet et bombardement af falske konkurrencer. Denne gang er det endnu en biografkonkurrence, som tilsyneladende udloves af Smartbox på Facebook. Men ingen gratis popcorn denne gang; opslaget er løgn og latin. 

Smartbox misbruges i ny svindelkonkurrence om en tur i biografen med alt betalt.
Smartbox misbruges i ny svindelkonkurrence om en tur i biografen med alt betalt.
Daniel Greneaa Hansen

Virksomheden Smartbox har gennem tiden sendt tusindvis af danskere i biografen med deres gaveæsker. Og nu gør de det igen. Men denne gang er det – måske – ganske gratis.

“KONKURRENCE. Vi går den kolde tid i møde og vi vil derfor gerne give lidt extra hygge til danskerne. Derfor giver vi nu 1 biograftur væk med alt betalt over de næste 10 dage. Dvs. at i alt 10 heldige bananer kommer en tur i biografen med alt betalt!” lyder det lovende i facebookopslaget fra den 2. oktober. Bemærk venligst at TjekDet ikke har rettet den haltende grammatik.

Det lover godt i Smartbox’ facebookopslag. Alt, du skal gøre for at deltage i konkurrencen, er at tagge den person, du allerhelst vil have med en tur i biografmørket, hvor du ikke skal bekymre dig om andet end den hellige trio: film, popcorn og sodavand.

I skrivende stund har over 500 danskere allerede afleveret en kommentar til opslaget, i håb om at netop de bliver blandt de heldige vindere.

Artiklen fortsætter under billedet. 

Det er dette opslag, som over 500 danskere lystigt har kommenteret på for at få chancen for at komme en tur i biografen med alt betalt.

Smartbox sender dig gerne i biografen, men vi må skuffe de danskere, der har efterladt en håbefuld kommentar. Facebooksiden bag opslaget er nemlig det rene fup. Og sandsynligheden for, at de vil give dig en gratis tur i biografen, er meget lille.

For klikker man over på Smartbox’ verificerede facebookside, finder man ikke en biografkonkurrence. Man finder derimod en advarsel.

"** Falsk konkurrence i omløb **

Vi er blevet gjort opmærksomme på, at der er blevet oprettet en facebookside, som under vores logo reklamerer med, at man kan vinde en tur i biografen. Vi anbefaler, at man ser bort fra henvendelser og opfordrer på det kraftigste til, at man ikke oplyser kreditkortinformationer," lyder den kontante udmelding fra Smartbox. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Dette opslag på Smartbox' rigtige facebookside, advarer sidens følgere mod den falske biografreklame.

Svindlerne vil tømme din bankkonto

Smartbox er langtfra de eneste, der har været udsat for falske biografkonkurrencer. De seneste måneder har TjekDet afkræftet lignende konkurrencer fra flere supermarkedskæder og sågar Nordisk Film selv.

I opslagets kommentarfelt er der ikke noget, der tyder på, at nogen af de 502 danskere er blevet kontaktet af de svindlende konkurrencebagmænd. Så heldige er folk langtfra altid. I denne artikel, hvor Nordisk Film var udsat for flere svindelkonkurrencer, talte TjekDet med en af de danskere, der dengang var tæt på at hoppe i fælden.

“Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til,” fortæller en TjekDet-læser, efter at hun har deltaget i svindelkonkurrence, der også kontaktede de angivelige vindere via Facebook Messenger.

"Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret."

Egentlig glemte hun efterfølgende alt om konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger.

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud."

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke.

“Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke.”

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede.

“Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.”

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu.

Ikke alle konkurrencer er snyd

Men selv om det ikke skorter på svindelkonkurrencer på Facebook, der er ude på at lænse din bankkonto, så findes der også masser af rigtige konkurrencer, hvor der faktisk er en præmie på højkant. Og her behøver man ikke frygte at få fravristet sine kortoplysninger – selvom det dog ikke altid er helt 'gratis'.

Du er sikkert stødt på den type af konkurrencer på Facebook, hvor en virksomhed – for eksempel Føtex, Elgiganten eller den lokale bilforhandler – udlodder et fjernsyn, en bil eller et års forbrug af kakaomælk. Det eneste, du skal gøre for at være med i lodtrækningen, er at like virksomhedens side, dele opslaget om konkurrencen på din tidslinje og/eller tagge dine venner i opslagets kommentarfelt.

Og medmindre konkurrencen altså er rendyrket fup – ligesom i tilfældet med Nordisk Film – risikerer du ikke noget ved at medvirke i den type konkurrencer. Her handler det nemlig om eksponering for virksomhederne.

Det fortalte Anette Høyrup, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, sidste gang vi skrev om, hvorfor man bliver bedt om at dele, like og kommentere.

“Det er ren markedsføring for de her virksomheder. Det handler om at gøre opmærksom på sit brand på Facebook. Og virksomhederne kommer ud til flest brugere ved at få så mange likes, delinger og kommentarer som muligt på deres konkurrencer,” sagde hun.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu