Har Fakta sløjfet julen? Tusinder deler falsk opslag, der driver gæk med DF-politiker

Et billede af, at Fakta angiveligt skulle have omdøbt deres julemænd af chokolade til vintermænd, er gået viralt på sociale medier. Over det seneste døgn har det udløst voldsom kritik, men pludselig blev historien en anden. Det hele var en joke. 

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Et billede af dagligvarekæden Faktas sortiment af julegodter har det seneste døgn cirkuleret med høj hast på Facebook. På billedet ses blandt andet en chokoladejulemand. Men på prisskiltet under chokoladefigurerne er julemændene angivet som “vintermænd”.

Det har fået facebookbrugere i hobetal til at rase mod Fakta og plastre supermarkedskædens facebookside til med vrede anmeldelser. Og COOP’s informationschef har til flere medier sagt, at Fakta slet ikke har ændret på julemændenes navne.

Og det har han helt ret i. For nu viser det sig, at Fakta har været udsat for politisk satire.

En falsk facebookbruger har nemlig mandag eftermiddag orkestreret et opslag med et manipuleret billede af Faktas prisskilte. I dag er billedet, der i mellemtiden er delt 4.500 gange, ændret tilbage til originalen – nu står der retteligt jul foran alle produktnavnene på skiltene.

Artiklen fortsætter under billedet

Det er et tip, der fører TjekDet til dette opslag med et billede af julemænd og andre julegodter, der angiveligt sælges som "vintermænd" og "vinterfestblanding". Opslaget blev delt mandag eftermiddag.

På det originale billede står der ikke et ord om vintermænd. I stedet har produkterne navne som “Julemænd”, “Julemønt” og “Juleblanding”.

Vittighed på Faktas bekostning

I det oprindelige opslag med det manipulerede billede havde en facebookbruger med navnet Hanne Lisbeth Knudsen sendt en svada afsted mod Fakta:

“Hvornår er grænsen nået? Skulle ud og handle i Fakta tidligere i dag til blandt andet julefrokost med familien, men det må man måske ikke sige mere?”

I opslaget står også:

“Undskyld mig, jeg bor altså i Danmark, hvor vi fejrer jul, ikke vinterfest. Hvis man ikke kan lide jul, må man bo et andet sted.”

Hertil havde facebookprofilen vedlagt billedet, hvor Fakta angiveligt skulle have skrevet “vintermænd” i stedet for julemænd på prisskiltet.

Men omtrent 14.30 tirsdag eftermiddag ændrer facebookprofilen pludselig både billede og tekst. Væk er nu de manipulerede skilte. Og teksten tilkendegiver i stedet, at de flere tusinde brugere, der har delt billedet, er blevet godt og grundigt taget ved næsen.

Artiklen fortsætter under billedet

Det nye opslag på den samme facebookprofil, der delte det oprindelige falske billede, sender nu en slet skjult hilsen til de seneste dages mange påstande om, at forskellige fødevarekæder har droppet ordet jul i deres produktsortiment. Omkring klokken 15:00 tirsdag forsvinder også dette opslag og profilsiden Hanne Lisbeth Knudsen bliver slettet.

Gør grin med DF’er

I de seneste par uger har gruppeformand for Dansk Folkeparti Peter Skaarup gjort sig bemærket for at opleve en tendens til at ordet jul bliver skiftet ud med ordet vinter. Også her spiller DF-profilen en rolle, da han var tagget i det falske opslag og nævnt i opslaget med det 'rigtige' billede af Faktas julemænd.

I et facebookopslag om ALDI's vintermedister havde Peter Skaarup nemlig ønsket at se flere eksempler på, at ordet jul bliver skiftet ud med ordet vinter. 

Det er ikke lykkedes TjekDet at komme i kontakt med personen bag profilen Hanne Lisbeth Knudsen. Profilen var oprettet samme dag, som den lavede det opsigtvækkende opslag. Billederne, som profilen havde lagt ud af sig selv og sit hus, var også hentet andre steder på nettet, viste TjekDets research.

Med al sandsynlighed var profilen bag Faktas shitstorm altså falsk, og profilen er nu slettet igen.

COOP, der står bag Fakta-butikkerne, kan ikke få øje på morskaben ved vittigheden om, at deres chokoladejulemænd skulle være blevet omdøbt.

"Det er ikke sjovt. Det er pjat," siger Jens Juul Nielsen, informationschef hos COOP, og fortsætter:

"Mange kunder er blevet ophidsede, og det har vi måttet bruge meget tid på. Det er ikke en god idé at lyve om sådan noget. Men det minder os alle om at være kritiske på sociale medier." 

Afslør selv manipulerede billeder

Inden facebookbrugeren afslørede vittigheden, havde TjekDet analyseret det manipulerede billede.

Foto Forensics kan ofte afsløre, om et billede af blevet manipuleret i et billedbehandlingsværktøj. 

Artiklen fortsætter under billedet

Øverst til venstre herover ses originalbilledet. Til højre vises en analyse, hvor der er tydelige markeringer på de steder, hvor prisskiltene er placeret. Det kan indikere, at netop de områder er blevet manipuleret.

Desuden fortæller Foto Forensics os, at originalbilledet er blevet gemt med filnavnet "faktaslagelse.jpg". Det stemmer overens med, at det på profilsiden Hanne Lisbeth Knudsen fremgik, at 'hun' boede i Slagelse. 

Flere supermarkeder i jule-vinter-storm

Det er langt fra første gang, at supermarkeder må stå model til falske rygter om, at de har sløjfet julen – eller i hvert fald opgivet ordet i flere produktnavne. Forleden var det Aldi, der fejlagtigt blev anklaget for at have omdøbt den klassiske julemedister til fordel for en vintermedister.

Også Føtex fik en på hatten i et opslag, som hævdede, at en helt ny bløddejsbolle med sukkertopping, der bærer navnet vinterbolle, egentlig har heddet julebolle. Men det er heller ikke rigtigt.

Og Ikea udkom for nylig med en kollektion af forskellige dekorationer, som varehuset kalder Vinterfest. Det fik facebookbrugere i hobetal til at rase mod varehuset med anklager om, at Ikea helt undlader at benytte ordet jul – alt sammen for at tage særlige religiøse hensyn på bekostning af danske juletraditioner.

Endelig kom den fynske landsby Ullerslev på det virale danmarkskort, da et opslag beskyldte byen for at sløjfe julen af hensyn til muslimer, fordi byen har et såkaldt vintertræ.

Forrige artikel Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister Har vinter erstattet jul? Nu hagler kritikken ned over Aldis medister Næste artikel Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane? Har hver femte elev i hotel- og restaurationsbranchen oplevet sexchikane?
Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere. 

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

De danske biografer har nu fået lov til at slå dørene op. Og det fejrer de åbenbart på livet løs med konkurrencer om gratis billetter eller næste uhørte rabatter. Men selv om biografgængerne måske nok synes, der er noget at fejre, så er der en god grund til at se sig for.