Nordisk Film Biografer misbruges igen igen i fupkonkurrence

Ti heldige vindere kan se frem til at vinde en tur i biffen med popcorn og sodavand, lover et opslag en facebookside fra Nordisk Film Biografer. Problemet er bare, at både opslaget og siden er det rene fup.  

November-mørket har efterhånden lagt sig som en tung dyne over Danmark. Men hvis der er noget, vi danskere er gode til, så er det at dyrke begrebet hygge i vintermånederne. Og hvad er mere hyggeligt end en tur i biffen, når regnen vælter ned udenfor?

Hvis der er en ting, der er endnu bedre end en tur i biffen, så er det en gratis tur i biffen. Nordisk Film Biografer sætter nu ti biografpakker på spil i en konkurrence i et opslag på Facebook.  

“Vind en biograftur for to. Nordisk Film Biografer fejrer fødselsdag. Og i den anledning Nordisk Film Biografer fejrer fødselsdag. Og i den anledning har vi valgt at lave et give away bestående af et gavekort for to til 10 tilfældige deltagere. Hvert gavekort indeholder: 2 x biografbilletter, 2 x popcorn og 2 x sodavand,” lyder den lovende besked i opslaget.

Alt du skal gøre for at deltage er at tagge dine venner og dele opslaget på din egen facebookside. Er du den heldige vinder, vil du blive kontaktet. Og der er mange derude, der godt kunne tænke sig et gratis smut ind i biografmørket. I skrivende stund er der 400 reaktioner på opslaget, der er delt tæt på 200 gange. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Sådan ser opslaget ud på den falske side. 

Men der er desværre ikke så meget håb for, at der rent faktisk er ti heldige vindere, der kommer en tur i biffen i denne omgang. Det er nemlig slet ikke Nordisk Film Biografer, der står bag. Det skriver Casper Bonavent, der er direktør for Nordisk Film Biografer Danmark i et svar til TjekDet.    

”Det pågældende Facebook-opslag er svindel og ikke noget, som Nordisk Film Biografer står bag. Vi oplever desværre jævnligt, at vores brand og navn bliver brugt til svindel på Facebook, via SMS og via e-mail, hvor svindlerne typisk vil samle dine data, skabe trafik og delinger på Facebook, forsøge at få dig til at betale penge, udlevere kreditkortoplysninger, klikke på mistænkelige links eller andet," skriver han og fortsætter: 

"Når vi bliver opmærksomme på det, så anmelder vi de konkrete tilfælde til blandt andet de sociale medier selv og til politiet, men det kan være meget svært helt at dæmme op over for. Vi advarer derfor kontinuerligt vores gæster imod de falske opslag, imod falske e-mails og SMS'er. Helt generelt er det vigtigt at tjekke afsenderen grundigt, både i forbindelse med Facebook-konkurrencer, e-mails og SMS'er, da det vil afsløre, at det ikke har noget med Nordisk Film Biografer at gøre. Vi opfordrer også vores gæster til at følge vores egen Facebook-side, så de ved, at det er opslag, som kommer fra os.”

Svindlerne vil tømme din bankkonto 

Det er ikke første gang, at Nordisk Film bliver misbrugt i en fupkonkurrence. I kommentarsporet er der dog i skrivende stund ikke noget, der tyder på, at facebookbrugere er blevet kontaktet af personerne bag opslaget. Sådan er det dog langtfra altid. Faktisk prøver de ofte at få fingre i konkurrence-deltagernes kreditkortoplysninger.  

I denne artikel, hvor Nordisk Film var udsat for flere svindelkonkurrencer, talte TjekDet med en af de danskere, der dengang var tæt på at hoppe i fælden.

“Jeg så et opslag på Facebook fra Nordisk Film, hvor tre af mine venner havde kommenteret for at vinde gratis biografbilletter. Og det havde jeg da også lyst til,” fortæller en TjekDet-læser, efter at hun har deltaget i svindelkonkurrence, der kontaktede de angivelige vindere via Facebook Messenger. 

"Det var den sædvanlige måde at tilmelde sig, hvor jeg bare skulle skrive ‘tillykke’ i kommentarfeltet, og så var jeg med i konkurrencen. Det lød meget plausibelt, og jeg tænkte slet ikke over, at der kunne være noget snyd involveret." 

Egentlig glemte hun efterfølgende alt om konkurrencen – indtil hun et par dage efter blev kontaktet på Messenger. 

"I beskeden stod der tillykke med, at jeg var blandt de ti personer, der havde vundet to billetter – og det lød jo dejligt. Det eneste, jeg skulle gøre, var at betale ‘op imod’ ti kroner for at få tilsendt billetterne. Og i beskeden var der så et link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kontooplysninger for at betale. Jeg blev heller ikke mistænksom her, for hjemmesiden, jeg kom ind på, havde Nordisk Films logo, der stod ‘tillykke du har vundet’, og det så som sådan helt rigtigt ud." 

Ifølge læseren er det her, det går helt galt. Hendes kort virker angiveligt ikke. 

“Jeg indtastede mine kortoplysninger, men fik at vide, at der var en fejl og blev bedt om at indtaste oplysningerne igen. Det virkede stadig ikke, og jeg bad så min kæreste om at prøve med sit kort, men det virkede heller ikke.” 

Og det er sandsynligvis helt efter svindlernes plan, at kreditkortene ‘ikke virker’. For de har alligevel gemt de kortoplysninger, som vores læser og hendes kæreste indtastede. 

“Jeg skrev så tilbage i beskeden på Messenger, at betalingen ikke fungerede, og om jeg kunne betale på en anden måde. Da der ikke var kommet noget svar dagen efter, opdagede jeg, at både opslaget og facebooksiden var væk, hvorefter jeg så kontaktede min bank og fik spærret mit og min kærestes kort.” 

Ifølge læseren var der heldigvis ikke hævet nogle penge endnu. 

Den samme opskrift følges hver gang

Der er heldigvis håb forude, hvis du synes, at det er svært at skelne en falsk facebookkonkurrence fra en ægte. Der er nemlig en række punkter, der går igen, når svindlerne prøver at lokke dig til at deltage i en fupkonkurrence.  

Bagmændene opretter først en facebookside, der har fuldstændig samme navn som den virksomhed, der er udpeget som offer. Og derefter laver fupmagerne opslaget med konkurrencen og sætter hele værket i omløb på det sociale medie. 

Det er nemt at falde i fælden, hvis ikke man kigger sig for. Advarselstegnene er dog mange. Lad os kigge på svindlernes udgave af Nordisk Film Biografers facebookside. 

Den falske side har mistænkeligt få følgere, nemlig kun 38 personer i skrivende stund. Nordisk Film Biografers rigtige facebookside har derimod et stykke over 200.000 følgere.  

Og der er kun et enkelt opslag på siden. Det er typisk for falske facebooksider. De oprettes hurtigt og lukkes næsten lige så hurtigt - enten af svindlerne eller af Facebook. Derfor bruger fupmagerne ikke tid på at pynte deres falske side med flere opslag eller billeder.  

Og kigger man nøje efter, oplyser Facebook faktisk, at siden kun har nogle få dage på bagen. Den er oprettet i torsdags. Netop den oplysning er altid værd at holde øje med. Langt de fleste virksomheders facebooksider har flere år på bagen. Nordisk Film Biografers side er oprettet for otte år siden. Falske kopier af andre virksomheders facebookside er som regel oprettet kort tid før - ofte samme dag - opslaget med en fupkonkurrence er slået op. 

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på digitale trusler.

Forrige artikel Tusind danskere hopper i konkurrencefælde: Elgiganten udlodder ikke fem nye iPhone 11 Tusind danskere hopper i konkurrencefælde: Elgiganten udlodder ikke fem nye iPhone 11 Næste artikel Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde Falsk Smartbox-side lokker danskere i kreditkortfælde
Når løgne og fake news bliver til det normale

Når løgne og fake news bliver til det normale

KOMMENTAR: Kan vi finde en mental vaccine mod fake news ved at lære at afkode manipulationens teknikker på nettet? Der er i hvert fald brug for en national plan for digital dannelse i Danmark.

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Et satellitfoto, der viser Australien i omfattende flammer, florerer i stor stil på sociale medier. Folk fra nær og fjern bruger det skræmmende foto til at vise sympati for australierne og understrege naturbrandenes omfang. Men billedet er ikke en retvisende fremstilling af omfanget af de mange brande. 

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Godkender du en anmodning om Facebook-venskab med Magnus fra Skåne, lænser han din bankkonto for penge. Sådan slår facebookbrugere i øjeblikket alarm på stribe. Men advarslen har intet på sig, og den har i øvrigt flere år på bagen.

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Helt uden at være klar over det deler adskillige danskere på sociale medier lige nu reklamer for absurd billige Ray-Ban-solbriller. Og der skulle angiveligt være tale om den ægte vare. Men det hele er fup. De digitale spor fører os blandt andet til Kina.

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

Flere danskere modtager i øjeblikket sms'er og mails om, at de har en pakke liggende hos Postnord. Den kan de få udleveret, hvis bare de lige betaler 20 kroner. Men henvendelserne er fra svindlere, der forsøger at malke din bankkonto.