Ny strategi: Regeringen vil udfordre sundhedsbloggere

Regeringen vil fremme befolkningens sundhed og lancerer derfor en ny strategi, som blandt andet skal tage livtag med bloggere og myter på sundhedsområdet. 

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Rasmus Kerrn-Jespersen

Onsdag lancerede regeringen sin nye strategi, hvor Miljø- og Fødevareministeriet, Undervisningsministeriet, Børne- og Socialministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet er gået sammen for at øge folkesundheden.  

Den nye strategi består af en række initiativer, der blandt andet indeholder information fra myndighederne om kost og mad til de mange danskere, der dagligt bliver bombarderet med forskellige oplysninger om, hvad der er rigtig at spise. Der er afsat 40 millioner kroner til initiativerne. 

En del af indsatsen vil fokusere på et opgør med misinformation, myter og anekdotisk viden i sundhedsdebatten, som blandt andet fremsættes af bloggere. 

Konkret lyder en af ambitionerne, at regeringen vil have en “styrket kommunikation og proaktiv indsats mod ‘fake news’.” 

“Regeringen vil sikre, at myndighederne bliver en mere aktiv og synlig part i mad-, måltids- og sundhedsdebatten, på egne såvel som eksterne platforme og medier. Samtidig oprettes et netværk af samarbejdspartnere og relevante myndigheder, der samarbejder om at bidrage i debatten,” fremgår det blandt andet i rapporten om den nye strategi

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen understreger dog, at der ikke er tale om, at regeringen vil kontrollere, hvad befolkningen stiller på middagsbordet. 

“Vi skal som myndighed ikke bestemme, hvad danskerne spiser. Men vi skal levere information om mad og madens betydning for sundheden, så vi alle kan træffe et oplyst valg både i supermarkedet og hjemme i køkkenerne. Det har betydning både for den enkeltes trivsel og for samfundsøkonomien, hvor sundhedsudgifterne stiger i takt med at flere får livsstilssygdomme,” siger Jakob Ellemann-Jensen

Stigende skepsis gør indsats nødvendig 

Grunden til regeringen søsætter den nye, offensive strategi på sundhedsområdet er, at der blandt danskerne er “en stigende skepsis og forvirring omkring mad og sundhed på de sociale, digitale og trykte medier. Den anekdotiske, personlige fortælling fylder fortsat mere i debatten, og der er sket et brud i troværdighedshierarkiet, hvor mange har stor tillid til f.eks. bloggere og influencere (folk, der er betalt for at hylde bestemte produkter, red.),” står der i strategien.  

Fakta
Læs rapporten om regeringens strategi på Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside.

Derfor mener regeringen, at der er et behov for, at offentlige institutioner begynder at blande sig aktivt i debatten. 

“Myndighederne skal i højere grad deltage aktivt, positivt og konstruktivt i debatten med henblik på at fremme evidensbaseret viden, ligesom kommunikationen af de officielle råd og anbefalinger i højere grad skal tage højde for de emner, trends og tvivlsspørgsmål, der optager danskerne,” lyder ambitionen. 

Det betyder også, at myndighederne skal til at kommunikere i øjenhøjde med de borgere, som skal have gavn af den viden, der ellers risikerer at samle støv i ministerierne.  

Samtidig skal der lægges en indsat i at sikre, at myndighedernes hjemmesider i højere grad er bliver synlige, når danskerne søger sundhedsinformation på nettet. 

Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt

Regeringen kan blandt andet hente opbakning til sin strategi i en undersøgelse, som TrygFonden og Ugebrevet Mandag Morgen lavede sidste år. Selv om danskerne kan klikke sig til viden om sundhed på nettet, har flere og flere svært ved at svare på, hvad der i virkeligheden er sundt – og hvad der er usundt. Hvor ’kun’ hver fjerde tilbage i 2011 var i tvivl i om, hvad der er sundt, og hvad der er usundt, var andelen i 2017 oppe på 44 pct.

I runde tal er op mod halvdelen af danskerne altså i tvivl. 

Og mens mængden af information om, hvad man selv kan gøre for at holde sig sund, bare vokser og vokser, oplever et stigende antal danskere, at det er svært at finde rundt i sundhedsjunglen. 

På trods af en udbredt skepsis over for sundhedsvæsenet foretrækker danskerne at få viden fra sundhedsprofessionelle, som de finder klart mere troværdige end sundhedspor­taler, medier, patientforeninger og sociale fora som Facebook, hvis trovær­dighed skraber bunden, viser TrygFondens og Tænketanken Mandag Morgens undersøgelse.

LÆS OGSÅ: RAPPORT: Her mener danskerne, at de får troværdig viden om sygdom og behandling

LÆS OGSÅ: Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt

LÆS OGSÅ: “Han kan lave 20 cannabis-videoer mere, men det er stadig ikke dokumentation”

LÆS OGSÅ: Er der ukrudtsgift i vores vacciner?

LÆS OGSÅ: Dør du for tidligt af at drikke otte glas vin om ugen?

LÆS OGSÅ: Trods skrappe advarsler: Du kan roligt slukke tørsten i vand


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu