H&M hæver CSR-barren i træg modebranche

Den internationale modebranche vælter sig ikke i store CSR-pionerer. Generelt har de store tøjfirmaer enorme udfordringer med at sikre bæredygtige råmaterialer og ordentlige lønforhold hos leverandørerne. Men enkelte forsøger at tage førertrøjen på, når det gælder samfundsansvar. En af dem er den svenske modegigant H&M, der har en omfattende CSR-strategi, der bl.a. giver kunderne mulighed for at levere brugt tøj til genbrug.

Mindstelønninger ingen kan leve af, vold og trusler på arbejdspladsen og ansatte, der ikke kender deres egne rettigheder, udgør den slags udfordringer, ingen virksomhed alene kan komme helt til livs.

Løsninger på den slags systemiske problemer i verdens fattigste lande skal løses sammen med den øvrige modebranche, regeringer, ngo’er og fagforeningsfolk. Men samarbejde tager tid. Derfor skal branchens store spillere gå forrest og være gode eksempler. For first movers kan rykke meget alene. Især når de har en størrelse som den svenske modegigant H&M. Det mener adm. direktør Karl-Johan Persson fra H&M.

Når H&M rykker CSR-barren i modebranchen, gungrer ekkoet fra de mange initiativer i resten af branchen. Koncernen har mere end 3.000 butikker i 54 lande og mere end 80.000 ansatte. H&M har ingen egenproduktion, men får produkterne lavet på fabrikker, der tilsammen beskæftiger 1,6 mio. mennesker, primært i lande som Kina, Bangladesh, Indien og Cambodia.

Login