“Ledelse handler om at facilitere, at vi finder løsninger – ikke om at trumfe ting igennem”

Oversygeplejerske Milen Tesfaldet blev i sit nye job som afdelingsleder mødt af højt sygefravær, mistrivsel og tynd bemanding. Seks år senere er billedet vendt efter et langt sejt ledelsestræk med fokus på trivsel, dialog, respekt, fællesskab og faglighed.

Foto: Region Hovedstaden
Stine Bjerre Herdel

”Når man bliver ansat et nyt sted, får man jo altid at vide, at det er en supergod arbejdsplads, og at det hele kører. Men det var ikke lige det, jeg oplevede, da jeg så startede i jobbet som leder på afdelingen. Jeg blev faktisk lidt overrasket over, hvor store udfordringer der var.”

Sådan husker Milen Tesfaldet sin oplevelse af de første måneder som nyansat oversygeplejerske på Onkologisk Afdeling på Herlev Hospital – nu ’Afdeling for Kræftbehandling’, Klinik 1. Her mødte hun et stærkt presset arbejdsmiljø. 

Hvornår er man syg, og hvornår er man træt eller ked af det? Handler det om, at nogle gange er der nogle opgaver, man ikke kan overskue, som venter på mandag?

Det var i 2017, og sygefraværet lå på omkring 14 dage årligt per medarbejder. Stort set hver dag arbejdede en eller to af sygeplejerskerne over. Der var store interne diskussioner om en ny vagtfordeling, hvor sygeplejersker, der tidligere udelukkende havde haft dagvagter i hverdagen i ambulatoriet, nu også skulle til at tage aften- og weekendvagter i afdelingens sengeafsnit. Det skabte dårlig stemning om sygeplejerskernes vagtarbejde, også på tværs i afdelingen, og følelsen af at være et fællesskab af kollegaer manglede.  

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu