Minister giver intensiv eksporthjælp til de mindre virksomheder

Iværksættere med vækstambitioner skal holdes i hånden af erfarne hjælpere hele vejen fra Danmark, til den første ordre er landet i Brasilien, Kina eller Indien.

Håndholdt hjælp virker, når mindre og mellemstore danske virksomheder skal rykke eksporten videre fra lavvækst-Europa til eksotiske destinationer med høj vækst under betegnelser som BRIKS og Next Eleven. Se boks.

[graph title="Færre små virksomheder eksporterer" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e4080-mak_fig01_faerre_sma_virksomheder_eksportere.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/21380-mak_fig01_faerre_sma_virksomheder_eksportere.png" text="Dansk eksport fordelt på virksomheder efter deres størrelse, pct."]Kilde: Danmarks Statistik, eStatistik. [/graph]

Det viser erfaringerne fra Eksportrådets programmer, hvor mindre og mellemstore selskaber har fået intensiv hjælp til at indtage de nye, fjerne eksportmarkeder.

Erfaringerne får nu handelsminister Pia Olsen Dyhr til at skrue op for den eksporthjælp, som er målrettet de mindre og mellemstore virksomheder. I takt med at den globale vækst rykker længere væk, fylder de mindre og mellemstore selskaber nemlig stadig mindre i den danske eksportstatistik. Se figur 1.

”Det er nu, man skal bevæge sig, hvis ikke man vil køres bagud af konkurrenterne. Vil man tjene penge og vokse, så er det altså ikke i Sverige eller Tyskland, væksten er,” lyder det fra Pia Olsen Dyhr.

På et møde med virksomhedsledere i Mandag Morgens Væxtfaktor Netværk opfordrede hun i sidste uge de små og mellemstore virksomheder til at satse mere på eksport til vækstmarkederne. Og over for Mandag Morgen uddyber hun:

”Man er som virksomhed i dag nødt til at overveje, om ens marked eksisterer om fem år, eller om arbejdspladserne er flyttet ud og ens produkt er blevet uinteressant. Derfor må man turde risikere noget og bevæge sig videre ud.”

Ny strategi for smv’er i april

Pia Olsen Dyhr er i disse måneder i fuld gang med at fastlægge den fremtidige strategi for Eksportrådet, som ventes færdig til april. Hun bekræfter over for Mandag Morgen, at regeringen vil give de mindre og mellemstore virksomheder større opmærksomhed i den kommende strategi.

”Lige nu ser vi på, hvordan vi bedst bruger vores penge – og vi ser på alt. Vi kan se, at der leveres mest, når vi er med hele vejen. De mindre virksomheder har ikke brug for tre gratis konsulenttimer, men for et helt pakkeforløb med hjælp til alt fra politiske udfordringer til finansielle barrierer,” siger ministeren.

Væksten i det fjerne

Det er brancheforeningerne og interesseorganisationerne enige i. Men de understreger, at der skal meget mere til, hvis mellemlaget af danske virksomheder skal turde rykke ud på vækstmarkederne.

”I bund og grund gør ministeren det rigtige. Der skal bare meget mere af det,” siger direktør i Eksportforeningen, Ulrik Dahl.

Han oplever, at mange af Eksportforeningens medlemmer føler sig konstant underbemandede og kun har hænder til at dække det mest nødvendige. Derfor skal virksomhederne have markant mere hjælp, hvis de skal have overskud og ressourcer til at overveje etablering på vækstmarkederne, mener han.

”Man satser kun der, hvor der er sikkerhed for gevinst. Både på økonomi og likviditet er der færre skud i bøssen. Derfor skal virksomheder med muligheder på vækstmarkederne have hjælp til at vælge, hvilket marked de skal satse på, og hvordan,” siger Ulrik Dahl.

Positiv modtagelse

Dansk Iværksætterforening mener også, at regeringens nye tiltag skal skrues gevaldigt op, hvis de skal skabe resultater.

”Lige nu halter vi bagefter Norge og Sverige på vores eksport til vækstmarkederne. Lande, vi normalt sammenligner os med. Så når vi er bagefter, er det, fordi vi bør genoverveje vores strategi i forhold til vækstmarkederne,” siger Jakob Engel-Schmidt, der er direktør i Dansk Iværksætterforening.

Han ser gerne flere midler til eksportfremme, så det bliver lettere for nyopfunden dansk teknologi at udfolde potentialerne globalt med afkast af nye danske arbejdspladser til følge.

Samtidig mener Jakob Engel-Schmidt, at det offentlige system kan blive endnu bedre til at opsøge og skabe kontakt til virksomheder, der befinder sig på et udviklingstrin, hvor de er klar til at rykke ud på vækstmarkederne med interessante produkter og serviceydelser.

Og endelig peger han på, at virksomhederne har problemer med at skaffe finansiering til deres eksportsatsninger. Selv om de mindre og mellemstore virksomheders finansieringsbehov i nogen grad er afhjulpet af Eksport Kredit Fondens kautionsordning og særlige ordning for små og mellemstore virksomheder, er det stadig svært for iværksættere at finde finansiering til overhovedet at få udviklet de nye innovationer, der skal blive til fremtidens eksportsucceser.

”Ministeren bør måles på evnen til at accelerere dansk eksport til BRIKS og Next Eleven – både for de store virksomheder og i høj grad for vækstvirksomhederne,” mener Jakob Engel-Schmidt.

Dansk Industri er positiv over for regeringens planer om at øge de mindre og mellemstore virksomheders eksport. Men DI opfordrer til at se på skatter og afgifter, der kan gøre det svært for virksomhederne at konkurrere globalt.
Mens Pia Olsen Dyhr satser på individuel støtte til den enkelte virksomhed, ser Dansk Industri samtidig helst, at Eksportrådet opprioriterer de kollektive, danske eksportfremstød, som ifølge brancheorganisationen er effektive til at skabe mere eksport.

Ministerens nye tilbud

Konkret overvejer handelsminister Pia Olsen Dyhr at styrke programmer som det såkaldte Vitus Vækst, hvor virksomheder kan trække intensivt på myndighedernes eksperter både hjemme og ude.

Samtidig vil hun oprette mulighed for, at mindre og mellemstore virksomheder kan knytte sig til én ekspert i erhvervsfremmesystemet, der konstant følger interessante globale muligheder for dem. Et tilbud, der hidtil har været forbeholdt landet største selskaber, fordi løsningen er ret dyr.

”Mange vil gerne have et langt og tillidsfuldt forhold til én ekspert i Udenrigsministeriet, som kan holde øje ude i verden for dem. Derfor overvejer vi nu en miniatureudgave af det tilbud for mindre selskaber,” siger ministeren.

Handelsministerens hjælp til mere eksport

Af andre tiltag i den kommende strategi ligger øremærkede midler til såkaldte strategiske salgsalliancer. Her skal Eksportrådet facilitere, at mindre og mellemstore selskaber i fællesskab med andre danske selskaber kan byde samlet ind på ordrer i udlandet, som de aldrig ville kunne løfte hver for sig.

Når bystyret i Hanoi for eksempel skal have løst byens problemer med utætte vandledninger, kan danske selskaber få hjælp til at samle deres ekspertiser i et fælles tilbud på opgaven.

Endelig vil ministeren give de mindre og mellemstore selskaber bedre muligheder for at finansiere deres eksport, og de skal have mulighed for at trække på viden fra den danske udviklingsbistand. Hvis Kenya for eksempel skal have løsninger på sundhedsområdet, er det således oplagt, at de danske virksomheder, der har ekspertisen til at løse opgaven, får støtte og rådgivning fra de statsansatte DANIDA-eksperter, der i årevis har arbejdet med dansk udviklingsbistand til Kenya. Se boks.

”Vi skal længere ud. Om fem år vil 90 pct. af væksten ligge uden for Europa. Det er mere besværligt. Men hvis vi skal have noget at leve af i morgen, så skal flere eksportere mere,” siger Pia Olsen Dyhr.

Forrige artikel Obama gør klar til pragmatisk klimaoffensiv Næste artikel Sæt pris på dine omgivelser