Fra produktionsnation til designnation

Hvis Danmark skal lykkes som produktionsland, er der en ingrediens, som virksomhederne mangler.

Christian Bason

Der er et spørgsmål, jeg stiller mig selv oftere og oftere: Når Danmark er kendt og misundt verden over som en førende designnation, hvorfor er danske virksomheder så relativt ringe til at bruge vores stærke designkompetencer som konkurrencefordel?

For nylig kunne jeg med nogen forbløffelse læse i anbefalingerne fra regeringens såkaldte Produktionspanels rapport ”Gode job”, at design og designkompetencer er stort set fraværende i panelets overvejelser. Den i øvrigt udmærkede rapport lægger op til at skabe nye og bedre produktionsjob herhjemme ved at gøre Danmark til et attraktivt investeringsland, ved at investere i øget teknologisk forskning og udvikling og ved at styrke medarbejdernes faglige kompetencer.

Men man skal have luppen frem, hvis man vil finde overvejelser om, hvad der skal til for, at virksomhederne skaber produkter og servicer, som kunderne faktisk ønsker at købe.  Produktionspanelet har rent ud sagt vendt et blindt øje til efterspørgselssiden og langt overvejende fokuseret på, hvordan Danmarks udbud af industriproduktion kan øges. I en verden med stigende global konkurrence og benhård fokus på værdi for kunderne og på erobring af nye markeder forekommer det at være en noget giftig undtagelse. Hvad nytter det, at vi står med den bedste teknologi, hvis ikke vores produkter rammer kundernes behov?

Design på de bonede gulve

Virksomhedernes egen toprådgiver, konsulenthuset McKinsey & Co, har da også for nylig erkendt, at det i dag ikke giver mening at vejlede erhvervslivet om strategi og forretningsudvikling uden design som ingrediens. Derfor har McKinsey netop opkøbt den USA-baserede men globale designvirksomhed Lunar. Kommentatorerne har hæftet sig ved, at det er første gang, McKinsey køber en designvirksomhed, og at opkøbet er udtryk for en voksende erkendelse af, at alle industrier, uanset om de er high eller low tech, har brug for godt design.

[quote align="left" author=""]Jeg kan frygte, at vi de seneste årtier simpelthen er kommet til at afkoble design fra produktionserhvervene.[/quote]

Selv forklarer Lunar, som har 30 år på bagen og kontorer i München, Chicago, San Francisco og Hong Kong, at McKinsey har indset, at design er en afgørende strategisk konkurrencefordel for virksomhederne. Design skal derfor indtænkes helt fra start i produkt- og serviceudvikling, ikke som en eftertanke eller ”indpakning”. Godt design tager udgangspunkt i kundernes problemer, behov og konkrete virkelighed og arbejder nyskabende med materialer, oplevelser og sammenhænge mellem produkter og serviceydelser.

Tænk blot på, hvordan Apple (som i øvrigt har været kunde hos Lunar) for længst har integreret smukke og funktionelle produkter som iPhones, macs og iPads med et system af software og applikationer, der giver en sammenhængende og unik brugeroplevelse.

Symbiose mellem produktion og design

Hvis man som produktionspanelets formand, Danfoss’ topchef Niels B. Christiansen, producerer termostater og interesserer sig for fremtidens smarte, brugervenlige, klimastyrede bolig, kunne det nok være relevant at forholde sig til design.

Det gør Danfoss sandsynligvis også i praksis, og derfor er det desto mere ærgerligt, at panelets anbefalinger ikke sætter design helt centralt som konkurrenceparameter.

Det forekommer desto mere mærkværdigt, når vi netop i Danmark har så stærke designtraditioner – ikke kun i møbel- og indretningsindustrien, men bestemt også inden for industrielt design, servicedesign og måske endnu mere afgørende i fremtiden digitalt design. Jeg kan frygte, at vi de seneste årtier simpelthen er kommet til at afkoble design fra produktionserhvervene.

Udfordringen nu, som i øvrigt er missionen for den organisation, jeg selv leder, er at bringe produktion og design sammen igen i et langt mere symbiotisk forhold.

Når ikke engang produktionspanelets dygtige folk kan se, at design er en kritisk konkurrenceparameter, er det tydeligt, at det bliver et langt sejt træk at få gødet jorden og styrket bevidstheden bredere hos de danske virksomheder.

I mellemtiden kan vi så håbe på, at nogle af dem hyrer de prestigiøse McKinsey-konsulenter til hjælp – og får design med i pakken.

Læs flere af Christian Basons indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu