Resultatmål tynger offentligt ansatte

Målet var at bekæmpe bureaukrati og mistillid, men sådan oplever de offentligt ansatte det ikke at blive ledet med resultatmål. Ny forskning afslører, at resultatmålinger tværtimod øger følelsen af mistillid og bureaukrati hos de offentligt ansatte. Det er et nederlag til regeringens tillidsreform, der har resultatmål som et hovedprincip. Et spørgsmål om god ledelse, lyder svaret fra økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R).

Ligesom dansklærerne skal måles på elevernes læsefærdigheder og ikke på indholdet af timerne, skal jobkonsulenter bedømmes på, om de hjælper den ledige i arbejde. Ikke på hvor mange møder de har med den ledige.

Resultatet er vigtigere end processen, og derfor skal proceskrav og bureaukrati i den offentlige sektor skæres væk, så medarbejderne kan sættes fri og produktiviteten løftes. Med det mantra har skiftende danske regeringer i årevis talt om at modernisere den offentlige sektor ved hjælp af et simpelt skift i styringen – fra proces til resultater.

”Det vil forbedre kvaliteten og frigøre ressourcer til bedre service for borgerne,” lyder det i regeringsgrundlaget.

Login