Sindslidende former fremtidens velfærdssamfund

Fremtidens velfærd skaber vi selv. Og det har 105 svært sindslidende københavnere taget forskud på med udviklingen af en mobil-app, der hjælper dem med at tøjle angst og få livet i balance.

Vi skal alle sammen gøre mere for os selv og for hinanden. Det er en af forventningerne til fremtidens velfærdssamfund, når man spørger de danske velfærdsledere, sådan som Mandag Morgen for nylig gjorde. Hele 83 pct. af lederne i Mandag Morgens Velfærdspanel erklærer sig helt eller delvist enige i, at borgerne selv skal løse flere velfærdsopgaver om ti år.

Men er vores system egentlig gearet til langtidsholdbar velfærd, som giver plads til, at borgerne definerer de løsninger, der giver mening for dem? Svaret er, at vi er på vej – der er heldigvis gode eksempler på, at systemet kan være det. Nogle af de mest inspirerende og lærerige eksempler præsenteres i denne uge i Løsningsgalleriet på Velfærdens Innovationsdag, som Mandag Morgen arrangerer i København i morgen.

Minvej til en bedre hverdag

I Løsningsgalleriet kan man bl.a. møde projektet Minvej, hvor en nyudviklet smartphone-app hjælper mennesker med sindslidelser med at holde styr på hverdagen.

En af brugerne, Allan Styrbæk, fortæller i en video om, hvilken forskel det har gjort for ham at få smartphone-appen Minvej: ”Sidste indlæggelse, jeg havde, var meget, meget kortere. Gangen inden, hvor jeg ikke havde holdt øje med søvn og alle de andre parametre, som jeg har i Minvej, blev jeg indlagt i meget længere tid, og jeg var nødt til at modtage elektrochok. Og det er jo alvorligt, når man skal til den slags.”

Færre tilbagefald og hjælp til at holde fast i en god hverdag. Det er nogle af de gevinster, Allan Styrbæk og indtil videre 104 andre københavnere med svære sindslidelser har fået ud af at bruge appen og være med i projektet Minvej.

40.000 danskere er svært sindslidende, og mange kæmper med voldsomme op- og nedture. ”Systemets” opgave er at forebygge og behandle deres nedture. Mange af dem ryger ind og ud af institutioner og har vanskeligt ved at mestre en hverdag og klare sig i eget hjem. De er ikke lige til at hjælpe. Trods gode intentioner har både familie og venner og de professionelle svært ved at støtte i krisesituationer, fordi den sindslidende isolerer sig og afbryder kontakten, selv når han har akut behov for hjælp.

Velfærdens Innovationsdag

23. januar samler Mandag Morgen og en række partnere mere end 1.200 velfærdsledere til Danmarks største konference om velfærdsudvikling. Velfærdens Innovationsdag sætter blandt andet fokus på de løsninger, der viser nye veje til bedre velfærd. Løsningsgalleriet præsenterer 50 løsninger, og Minvej-appen er en af dem.

 

Her kommer appen ind i billedet. Med den kan den sindslidende logge sit humør, og appen laver en graf, som viser humørudsving. En af brugerne af Minvej-appen fortæller, at den har givet ham ny opmærksomhed på, hvad der kan hjælpe ham op igen, når han er på vej ned. For eksempel er det blevet klart for ham, at hans humør holder langt bedre, når han husker at gå nogle lange ture.

Værktøjer, der giver mening i hverdagen

Appen kan også håndtere et gammelkendt værktøj fra systemets kasse, nemlig de såkaldte ”kriseplaner”, hvor borgeren sammen med sin kontaktperson sætter ord på, hvad han skal gøre, når der opstår en krise. De gode tip bliver skrevet ned på små kort, som altid skal være lige ved hånden.

Borgeren kan så tage de fikse kort op af lommen og bruge dem, når han sidder i bussen og bliver overmandet af angst. Erfaringerne med ”kriseplanerne” er bare, at selv om ideen er rigtig, kommer kortene ikke op af lommen. For hvem har lyst til at reklamere med sin sygdom.

I Minvej-appen er kortene blevet elektroniske, og kriseplanen ligger nu i mobilen. På den måde er de lettilgængelige, nemme at opdatere og kan bruges af både borgeren selv, af hans netværk, hvis han vælger at give andre adgang, og af hans kontaktperson.

Brugerne er med til at udvikle appen

Når Minvej er med på Velfærdens Innovationsdag, er det ikke mindst, fordi den er et eksempel på, at borgerne – her mennesker med sindslidelser – i fremtiden vil spille en central rolle i udviklingen af ”systemets” hjælp. Appen blev udviklet af Københavns Kommune, leverandøren BridgeIT og en række borgere med svære sindslidelser. Både leverandøren, medarbejderne og borgerne var dybt involveret i udformningen. Borgerne lagde for eksempel meget vægt på, at appen skulle være åben – forstået på den måde, at den enkelte selv kan fylde den med det indhold, han finder relevant, og dele lige præcis det, han gerne vil, med de professionelle – det være sig grafen over ugens humørudvikling eller f.eks. den opdaterede kriseplan.

Projektet bygger på, at borgere og kontaktpersoner udvikler værktøjet sammen. Derfor har kommunen ansat brugerkonsulenter, altså nogle af de borgere, som også er målgruppen for projektet. Det har dels givet en god app – over halvdelen af de borgere, som har været med i projektet og fået appen, fortæller, at det har betydet færre og kortere indlæggelser. Én borger i slutningen af tyverne, som stod til at skulle på førtidspension, kom med i projektet, og med støtte fra appen arbejder han i stedet som konsulent og klarer sig i egen bolig.

Og dels har samarbejdet givet en sidegevinst i form af en ny opmærksomhed på, hvor meget de mennesker, som ellers i mange sammenhænge bliver betragtet som dem, der skal hjælpes, faktisk har at bidrage med.

Samarbejde født i skepsis

Medarbejderne i Københavns socialforvaltning var ellers skeptiske – for var borgene ikke for dårlige til, at man kunne forvente, at de ville møde op og kunne bidrage i en udviklingsproces? Var de klar til at bruge hinanden? Mod manges forventning viste det sig, at det kunne de, og det ville de. I løbet af udviklingsprocessen blev det tydeligt for medarbejderne, hvad løsningen kunne bidrage med.

Minvej er forankret i Den Socialpsykiatriske Forskningsenhed i Københavns Kommunes socialforvaltning, og appen er fortsat under udvikling i et tæt samarbejde mellem brugere, forskningsenheden og it-virksomheden BridgeIT. App og metode evalueres netop nu med henblik på at dokumentere og tydeliggøre resultater og potentialer, og en business-case er på vej i forlængelse heraf.

Men potentialet er til at tage og føle på: Det koster 495.000 kr. årligt at have en borger med alvorlig sindslidelse boende på et bosted, mens det koster 17.500 kr. at støtte borgeren til at kunne bo i eget hjem. Der er 40.000 med svær sindslidelse i Danmark og langt flere med mindre alvorlige problemstillinger, som vil kunne få glæde af appen.  
I Københavns Kommune har man besluttet, at appen skal bruges bredt. Næste skridt er en målrettet indsats mod unge med sindslidelser, der kan have glæde af Minvej. Flere andre kommuner er interesserede i at bruge både app og metode.

Desuden har det største psykiatriske hospital i Kina, Anding, vist stor interesse for at afprøve appen, og et samarbejde er etableret – men det er en anden historie om fremtidens velfærdssamfund.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu