Terrorudvalg bliver holdt i kort politisk snor

Store dele af den politikudvikling, der foregår i Danmark, sker enten i lukkede rum med embedsmænd for bordenden eller i politisk nedsatte ”uafhængige” udvalg og kommissioner. Begge metoder kan være problematiske, påpeger Amnesty International og flere eksperter over for Mandag Morgen i kølvandet på regeringens ter­rorværnspakke. Når ansvaret for ny lovgivning placeres hos embedsmænd, stiger risikoen for, at relevante aktører som forskere, interesseorga­nisationer og erhvervsliv ikke bliver hørt. Ved at haste terrorværnspakkens 12 nye initiativer igen­nem uden partshøring og forudgående analyse af konsekvenserne spiller regeringen ifølge Amne­sty hasard med befolkningens retssikkerhed. Samtidig er politisk nedsatte såkaldt ”uafhæn­gige” kommissioner og udvalg typisk så begræn­set af snævre kommissorier og ministeriel sekre­tariatsbetjening, at betegnelsen ”uafhængig” ikke giver nogen mening. Netop nedsættelsen af et terrorudvalg, der har til opgave at se på, om den nuværende indsats mod terror er tilstrækkelig, er et af initiativerne i terrorværnspakken. Ifølge kommissoriet vil udvalget have en overvægt af embedsmænd, som per definition arbejder for ministerens dagsorden. ”Hvis du kun vælger folk, der er enige med dig selv, for at få de svar, du gerne vil høre, så er der slet ikke tale om en kommission, men om et kampagnehold forklædt som analyse­enhed,” siger professor i statskundskab Peter Munk Christiansen.

Andreas Baumann

Regeringen har haft så travlt med at lancere sin nye terrorpakke i kølvandet på angrebene i Paris og København, at analysen, der skal ligge til grund for det hele, bliver foretaget, mens det nye terrorværn udvikles. Det betyder, at løsningen på problemerne bliver lanceret, før man ved, hvad problemerne er. Det risikerer både at gå ud over borgernes retssikkerhed og kvaliteten af den nye lovgivning, advarer eksperter.

Sagen er det seneste eksempel på, at der er brug for bedre måder at udvikle politik på end at nedsætte kommissioner og udvalg, der på kort tid skal komme med analyser og anbefalinger i et højspændt politisk klima under dække af at arbejde politisk uafhængigt.

Efter terrorangrebet i Paris i januar iværksatte regeringen et gennemsyn af Danmarks terrorberedskab, og med angrebene mod Krudttønden og synagogen i København for få uger siden blev der sat turbo på arbejdet. Kun tre dage senere kunne regeringstoppen vise politisk handlekraft ved at præsentere 12 initiativer i en ny terrorværnspakke, som allerede er blevet lagt på forhandlingsbordet over for oppositionen.

I det tolvte og sidste punkt i pakken indfrier regeringen et længe forsømt løfte om at nedsætte et ekspertudvalg til netop at gennemgå den eksisterende terrorlovgivning. Formålet skulle egentlig være alene at undersøge, om borgernes retssikkerhed er blevet trynet i de seneste mange års terrorlovstramninger, der har givet politiet og efterretningstjenesterne nye beføjelser.

Men selvom forslaget så lovende ud i regeringsgrundlaget, er det ikke blevet det udvalg, man havde håbet på, siger Claus Juul, juridisk konsulent i Amnesty International.

Regeringens nye terrorværn

Regeringen vil målrette 970 mio. kr. over de næste 4 år til at styrke det danske værn mod terror.

200 mio. kr. til udbygning af politiets og PET’s beredskabs- og overvågningsindsats

150 mio. kr. til øget it- og analysekapacitet

415 mio. kr. til indhentning og analyse af oplysninger om terrortrusler fra udlandet

195 mio. kr. til øvrige tiltag, herunder:

  • Udvidelse af livvagtsstyrken
  • Adgang til relevante oplysninger om flypassagerer
  • Undersøgelse af mulig registrering af brugere af taletidskort                   
  • Styrket indsats mod danske ekstremister i udlandet
  • Udvidelse af Aktionsstyrken i PET
  • Forstærket nationalt døgnberedskab under Rigspolitiet
  • Nye initiativer til forebyggelse af radikalisering i fængslerne
  • Styrkelse af den forebyggende indsats i bl.a. Mellemøsten og Nordafrika
  • Et udvalg skal gennemgå den danske terrorbekæmpelse

Kilde: ”Et stærkt værn mod terror”, Regeringen, februar 2015

”Regeringen er allerede i gang med at lancere nye forslag, der giver nye svækkelser af retssikkerheden, inden man overhovedet har undersøgt, hvor meget vi hidtil har svækket retssikkerheden,” siger Claus Juul, der har fulgt stramningerne af den danske terrorlovgivning siden 11. september 2001.

”Det er ikke blevet det udvalg, vi havde ønsket til at sikre vores retssamfund. Dets arbejde risikerer at lægge sig lige i hælene på rækken af tidligere terrorpakker og stramninger, som alle er vedtaget i en storm af iver efter at vise politisk handlekraft, og hvor politikerne i flere omgange har udvist en bedrøvelig mangel på eftertanke,” siger han og fortsætter:

”Vi er bange for, at de lovede retssikkerhedsovervejelser forsvinder i en tåge af glemsel på de bagerste sider i betænkningen, fordi man har forpasset muligheden for at lave analysen i et politisk mere roligt klima.”

Terrorforsker og lektor i statskundskab ved Aarhus Universitet Carsten Bagge Laustsen peger på, at udvalget får en svær opgave. Ikke nok med, at gruppen af embedsmænd og eksperter på blot et år skal evaluere Danmarks samlede terrorbekæmpelsesindsats, imens nye tiltag lanceres, men det bliver også svært, fordi det oprindelige, snævre fokus på retssikkerhed er blevet udvidet med krav om at udvikle ny politik til at opbygge et stærkere terrorværn.

”Jeg tror ikke, at udvalget er særlig godt klædt på til at komme med forslag til nye initiativer med alle de jurister, som jo ikke ligefrem er kendt for at boble af kreativitet. Der mangler faglig viden om terrorbekæmpelse i form af f.eks. sociologer, og derfor bliver udvalget i stedet nødt til at basere sig på, hvad de modtager af ønsker fra politiet, forsvaret og PET,” siger Carsten Bagge Laustsen, der foreslår at dele analysearbejdet op i to – et om PET og politiets rolle og et om langsigtet terrorforebyggelse.

Embedsmænd har overtaget politikken

Carsten Bagge Laustsen og Amnesty er ikke alene om at kritisere, at løsningerne lanceres før analysen. En af de juraeksperter, som regeringen tidligere har brugt i kommissioner og udvalg, undrer sig også. Men juraprofessor Jørgen Albæk Jensen fra Aarhus Universitet har også forståelse for den politiske virkelighed, der er opstået i kølvandet på de to terrorangreb.

”Det er lidt underligt, at man ikke afventer udvalgets konklusioner. Men på den anden side er emnet lige nu jo af en sådan karakter, at der kan være brug for at vise handlekraft med det samme. Man kan ikke sætte alt på standby i et år,” siger Jørgen Albæk Jensen.

Hans kollega fra universitetet, professor i statskundskab Peter Munk Christiansen, har også svært ved at få øje på alternativer:

Politikudviklingen bliver mere lukket" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/06d39-jbj_fig02_arbejdet-i-udvalg-er-politisk-styret_ny.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/30508-jbj_fig02_arbejdet-i-udvalg-er-politisk-styret_ny.png | Forstør   Luk

Kommissioner og udvalg er ikke uafhængige. I hvert fald ikke, hvis man spørger de forskere, embedsmænd, interesseorganisationer og repræsentanter fra fagbevægelser og erhvervsliv, som deltager i dem. Halvdelen svarer, at udvalgsarbejdet i nogen eller høj grad er politisk styret.

Kilde: Dagbladet Information, 2013, og ”De store kommissioner”, Grønnegård et al., 2009. [/graph]

”Situationen er ikke optimal for udvalget, men politikerne kunne dårligt gøre andet end at nedsætte det,” siger han.

Politikerne har da heller ikke ret meget at vælge imellem, når der skal udvikles ny politik. Groft sagt er der to muligheder: Enten lader de embedsmændene i ministerierne klare skærene, eller også nedsætter de et udvalg eller en kommission, som analyserer, anbefaler nye tiltag og forbereder ny lovgivning. Se tekstboks ovenfor.

De senere år er vægten tippet i embedsmændenes favør, forklarer Jørgen Grønnegård Christensen, professor i statskundskab ved Aarhus Universitet. Han peger bl.a. på, at antallet af udvalg og kommissioner er faldet markant siden 1980’erne. Se figur 1.

”Op til 1980’erne nedsatte regeringer rutinemæssigt udvalg og kommissioner, når de skulle udvikle ny politik. Det gør man ikke i dag. Så selvom vi har nogle meget omdiskuterede udvalg, har vi færre af dem. I stedet har embedsværket taget over,” siger Jørgen Grønnegård Christensen, der er medforfatter til bogen ”De store kommissioner”.

Eksempelvis er uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsens (R) omdiskuterede model for, hvordan hun vil nedlægge 4.000 studiepladser på uddannelser, der sender for mange ud i arbejdsløshed, blevet udviklet af ministeriet, der ikke tog uddannelsesinstitutionerne med på råd, på trods af at de arbejdede på en lignende løsning. Også Solcelleloven, der i 2012 og 2013 endte med at volde alvorlige problemer for daværende klimaminister Martin Lidegaard (R), blev udtænkt i ministeriet uden at inddrage hverken erhvervsliv eller eksperter.

Tendensen er klar: Stadig mere politik bliver udviklet i lukkede rum omkring ministrene. Embedsmændene udvikler politikken, forbereder lovforslagene og tager i nogle tilfælde interesseorganisationer eller erhvervsliv i ed for at komme kritik i forkøbet. Samtidig sørger ministeren typisk for at forhandle de store linjer i reformer og nye lovforslag på plads med et flertal i Folketinget, før forslagene bliver præsenteret. Når ny politik når offentligheden, er der derfor kun detaljer tilbage.

Kommissioner med skavanker

Man kan begræde, at politik bliver udviklet af snævre kredse i lukkede rum, men svaret er ikke nødvendigvis at bruge flere kommissioner og udvalg, mener Jørgen Grønnegård Christensen.

Terrorudvalgets kommissorium og sammensætning

Udvalget skal gennemgå de danske myndigheders nuværende indsats og beredskab med hensyn til at bekæmpe terror og på den baggrund overveje:

  • om der er behov for andre eller nye elementer i den eksisterende terrorbekæmpelse
  • om den eksisterende indsats fortsat udgør et tilstrækkelig effektivt og robust værn mod terror
  • om den hidtidige ressourceanvendelse står mål med indsatsen og resultatet på området
  • de retssikkerhedsmæssige aspekter
  • forslag til nye initiativer og ny regulering

Udvalget sammensættes med repræsentanter på afdelingschefniveau for Justitsministeriet (formand), Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet. Endvidere udpeges to repræsentanter efter indstilling fra henholdsvis præsidenterne for Østre og Vestre Landsret og Advokatrådet, en professor i strafferet og et særlig sagkyndigt medlem med internationalt kendskab til terrorisme og terrorbekæmpelse.

Sekretariatsfunktionen varetages af Justitsministeriet. Arbejdet skal være færdigt i foråret 2016.


Kilde: Kommissorium for Udvalget vedrørende den danske terrorbekæmpelse, Justitsministeriet, marts 2015

Godt nok åbner man op for politikudviklingen ved at invitere forskere, interesseorganisationer og virksomheder med i arbejdet, men kommissioner har også deres skavanker.

Hvis for mange interesser er repræsenteret, får politikerne kun præsenteret de idéer, man kan blive enige om. Og selv hvis der er tale om et såkaldt ekspertudvalg, der skulle være fri af interesselænker, er arbejdet begrænset af kommissoriet, der fastlægger rammerne for arbejdet. Regeringens Dagpengekommission, der skal gennemgå dagpengesystemet, må f.eks. foreslå alle de ændringer, de vil, så længe det ikke koster flere penge.

Kommissoriet er langtfra den eneste indflydelse, politikerne har på kommissionsarbejdet. Med ganske få undtagelser – Produktivitetskommissionen er en af dem – bliver et udvalg eller en kommission betjent af et sekretariat af embedsmænd fra ministerierne. Og det kan give problemer, forklarer Jørgen Grønnegård Christensen:

”Embedsmændene arbejder for deres minister, så de forsøger at fremme ministerens dagsorden,” siger han.

Og da ministrene også selv vælger, hvem der skal være medlem af kommissioner og udvalg, har man valgt politisk retning, allerede inden arbejdet går i gang:

”I store træk forholder det sig sådan, at man vælger folk ud, som tænker i de baner, man gerne vil have, at de tænker i,” siger Jørgen Grønnegård Christensen.

Uafhængige eksperter i politikernes vold

Spørgsmålet er, om man overhovedet kan tale om uafhængige eksperter, forklarer professor Peter Munk Christiansen fra Aarhus Universitet:

”Hvis du kun vælger folk, der er enige med dig selv, for at få de svar, du gerne vil høre, så er der slet ikke tale om en kommission, men om et kampagnehold forklædt som analyseenhed,” forklarer han.

Når politikerne selv vælger medlemmerne, nedsætter sekretariatet og skriver kommissoriet, mener Jørgen Grønnegård Christensen heller ikke, at man kan tale om ”uafhængige” kommissioner, som politikerne ellers ynder at gøre. Dagpengekommissionen, Natur- og Landbrugskommissionen og Udvalget for Kvalitet og Relevans i de videregående uddannelser bliver f.eks. alle kaldt uafhængige.

[graph title="Arbejdet i udvalg er politisk styret" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Kaas & Mulvad for Ugebrevet A4, 2010, 

”De senere år har man set mange eksempler på, at regeringen har nedsat en såkaldt uafhængig kommission eller et såkaldt uafhængigt udvalg til at gå noget efter i sømmene og udvikle ny politik. Men kommissionerne og udvalgene er ikke uafhængige i den forstand, man giver indtryk af,” siger Jørgen Grønnegård Christensen.

De forskere, embedsmænd, politikere og repræsentanter fra interesseorganisationer og erhvervslivet, der deltager i kommissioner og udvalg, mener heller ikke, at de er uafhængige, viser en spørgeskemaundersøgelse, Ugebrevet A4 lavede i 2010. Her svarede halvdelen af de 314 adspurgte, at arbejdet i udvalg og kommissioner bliver politisk styret. Se figur 2.

Der er dog en god forklaring på, at termen ”uafhængig” alligevel flyder ubesværet, når politikerne nedsætter kommissioner og udvalg. De har en interesse i at få kommissionerne til at fremstå så autonome som muligt – både hvis det viser sig, at man vil bruge deres analyser og anbefalinger, og hvis det viser sig, at man ikke vil.

Hvis anbefalingerne viser sig at være upopulære i befolkningen eller erhvervslivet, kan politikerne afvise at tage dem til sig og lægge afstand til kommissionens konklusioner.

Det skete f.eks. i forbindelse med VK-regeringens Velfærdskommission, som i 2005 bl.a. foreslog at udfase efterlønnen og hæve folkepensionsalderen. Daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen og finansminister Thor Pedersen hældte forslagene ned ad brættet, før de blev officielt præsenteret, og kaldte i samme ombæring Velfærdskommissionen for ”politisk tonedøv”.

”Regeringen havde selv bestilt analysen og anbefalingerne, og det kan ikke være kommet bag på dem, hvad hovedtrækkene ville være. Alligevel afviste de at følge kommissionen, da dens forslag viste sig at være uhyre upopulære i befolkningen,” forklarer Jørgen Grønnegård Christensen.

Senere ændrede VK-regeringen, nu under ledelse af Lars Løkke Rasmussen, som bekendt holdning til spørgsmålet. Og så blev kommissionens arbejde pludselig brugt til at argumentere for, at det var nødvendigt at sløjfe efterlønnen og hæve pensionsalderen.

Hvis man vælger at bruge anbefalingerne, kan man altså feje politiske modstandere af banen, med argumentet om at det ikke handler om politik, men om videnskab:

”Man blander politik og sagkundskab sammen, og så får man politik forklædt som teknik,” forklarer professor Peter Munk Christiansen.

Det er netop tilfældet med regeringens nye terrorudvalg, siger terrorforsker Carsten Bagge Laustsen, lektor i statskundskab på Aarhus Universitet:

”Terrorspørgsmålet lader sig let forbinde med emner, som de politiske fløje kan profilere sig på. Tryghed og sikkerhed for partierne til højre for regeringen, og retsstatsprincipper for dem til venstre. Derfor er det smart at nedsætte et udvalg, der afpolitiserer emnet og gør terrorbekæmpelse til et rent teknisk og juridisk spørgsmål. Regeringen vil nødig gå til valgkamp, hvor terrorbekæmpelse bliver koblet til f.eks. integrationspolitik.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu