Tillid skal afløse bureaukrati

Regeringen lægger op til en stor modernisering af den offentlige sektor, men det kniber med at realisere de gode hensigter. Endnu en kampagne om afbureaukratisering er ikke nok. Vi har brug for at ændre hele den måde, som den offentlige sektor styres på.

I starten troede jeg, at det var en spøg eller en form for venlig selvironi, da Kommunernes Landsforening i sidste uge hævdede, at velfærden til borgerne er blevet forbedret, selv om man har skåret 30.000 stillinger væk i den offentlige sektor på tre år.

30.000 stillinger væk med en serviceforbedring til følge?

Jeg blev først klogere på, hvad KL mente, da jeg om aftenen konfronterede KL’s formand, Erik Nielsen, i Deadline på DR2. Han pegede på, at det i løbet af de tre år var lykkedes at forbedre noget i kommunerne, altså enkelte dele af den kommunale service.

Han medgav dog også, at der var sket serviceforringelser, sådan som hans eget bagland også peger på. I FTF’s årlige budgetundersøgelse har både borgmestre og kommunaldirektører for fjerde år i træk givet udtryk for, at de forventer ringere service i deres egen kommune. Og de ved nok, hvad de snakker om.

Selvfølgelig har det store konsekvenser for den velfærd og service, borgerne møder i børnehaven, på skolen eller på plejehjemmet, når man skærer 30.000 ansatte væk. Det er useriøst at hævde andet, og politikerne bør klart og åbent tage ansvaret for deres egne beslutninger.

Mon ikke det f.eks. har konsekvenser, at antallet af skolelærere er skåret ned med 6.000 personer svarende til 10 pct., selv om elevtallet kun er faldet 2 pct.?

Følg Bente Sorgenfrey

Stillingerne er ikke blevet fjernet i de administrative lag af chefer og administratorer. Nej, det er de ”varme hænder” med direkte borgerkontakt, der har holdt for. Derfor er det heller ikke sært, at netop mange af disse grupper – skolelærere, pædagoger osv. – frygter en fyreseddel og oplever stress og dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det er desværre også det, som FTF’s undersøgelse med al tydelighed viser.

De store fyringsrunder har på den måde enorme menneskelige konsekvenser både for borgerne og de ansatte, og jeg mener, at man burde finde besparelserne et andet sted. Det kunne eksempelvis være ved at slanke bureaukratiet og fjerne en del af den overflødige kontrol i den offentlige sektor. Alene FTF-grupperne bruger 60 millioner timer om året på dokumentation og kontrol. 60 millioner timer!

Tilliden kommer ikke over natten

Selv om man har talt om afbureaukratisering i flere år, er regler, indberetninger og bøvl ikke mindsket nær nok. En ny undersøgelse viser, at sygeplejerskerne bruger mere end halvanden time om dagen på dokumentation. Det er en stigning på 13 pct. i forhold til 2008, og det kan vi ikke være bekendt.

Endnu en kampagne om afbureaukratisering er ikke nok. Vi har brug for at ændre hele den måde, som vi styrer den offentlige sektor på. Det indebærer bl.a., at vi skaber en ny tillid mellem medarbejdere, ledere og politikere. Men det betyder også, at kontrol og papirbøvl skal fylde mindre i den offentlige sektor.

[quote align="right" author=""]I dag bliver medarbejderne mange steder holdt på afstand af de strategiske beslutninger. Det er synd og skam. Medarbejderne er ikke en del af problemet, men en del af løsningen.[/quote]

Borgerne vil afgjort også nyde godt af en offentlig sektor, hvor medarbejderne bruger tiden på børnene, de svage og de syge frem for at udfylde skemaer. Men tilliden bliver ikke skabt over natten. Den bygges op over tid og kræver en fælles forståelse og forpligtelse hele bordet rundt.

Derfor er jeg glad for, at regeringen nu har taget initiativ til et bredt samarbejde om at modernisere den offentlige sektor. Det er et samarbejde, hvor regeringen sammen med de faglige organisationer, KL og Danske Regioner skal formulere fælles principper for styring og modernisering af den offentlige sektor.

Men det er ude på de offentlige arbejdspladser, at den konkrete forandring skal ske. Og efter min mening kan man allerede fra i morgen få meget større udbytte af de samarbejdsudvalg med medarbejdere og ledere, der findes overalt.

I dag bliver medarbejderne mange steder holdt på afstand af de strategiske beslutninger. Det er synd og skam. Medarbejderne er ikke en del af problemet, men en del af løsningen. Netop medarbejderne kan med deres viden og engagement være med til reelt at skabe en moderne og effektiv offentlig sektor.

Læs flere af Bente Sorgenfreys indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Lyset slukkes i afdelingerne for CSR Næste artikel Skræddersyet velfærd er god stil