Flertal af læger ved ikke, hvordan patienterne oplever behandlingen

Overlæge og rygkirurg Mikkel Andersen tilhører et mindretal i det danske sundhedssystem. På hans afdeling, Rygkirurgisk Sektor i Middelfart, har man i flere år systematisk spurgt patienterne om deres smerter og funktionsevne både før og efter operation. Svarene har blandt andet været med til at fjerne dårlig behandling og dermed øge patienternes livskvalitet.

“Nogle gange mener jeg faktisk, at arbejdet med de her data er den vigtigste del af mit arbejde. Det er med til at sikre, at vi holder fokus på kvaliteten,” siger Mikkel Andersen.

På trods af rygkirurgernes gode erfaringer med systematisk at inddrage patienternes oplevelser af resultatet af behandlingen benytter kun syv andre lægefaglige specialer sig af samme fremgangsmåde. Det viser Mandag Morgens gennemgang af 49 lægefaglige kvalitetsdatabaser. Mens 41 af databaserne alene offentliggør objektive data, som f.eks. om patienten har fået en blodtransfusion under en operation, indeholder kun 8 data om patienternes oplevelse af behandlingen. På trods af årtiers snak om patienten i centrum ved langt de fleste læger på sygehusene reelt ikke, om en operation har forbedret patientens livskvalitet eller ej.

At det forholder sig sådan kommer ikke bag på Bent Hansen, formand for Danske Regioner. Men det skal der laves om på, bebuder han.

“Uanset hvilken sygdom det handler om, skal behandlingen tilrettelægges efter patientens livskvalitet. Og det skal vi også måle på,” siger den politisk ansvarlige for landets sygehuse.

Jens Reiermann


Læs mindre – forstå mere
Køb abonnement på Mandag Morgen og bliv klogere på de vigtigste dagsordner
Allerede abonnent? Log ind her



Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu