Den gamle logik i erhvervslivet står for skud

Samfundsansvar er nu et must. Og professor gør op med en stribe ledelsesmyter, der præger de fleste virksomheder.

Peter Hesseldahl

I sidste uge var en stribe af de klogeste og mest inspirerende personer i det globale erhvervsliv samlet til European Business Forum, som i år blev holdt i Odense.

Der har længe været en hel del snak om, at virksomheder skal være bæredygtige, vise samfundsansvar og tænke på andet end at maksimere profitten. På konferencen var der skruet endda højere op for den etiske dimension.
 
Som Anders Rostgaard fortæller, gentog den ene prominente taler efter den anden, at erhvervslivet er nødt til at påtage sig en rolle i at skabe en bedre verden – og at det ikke nødvendigvis indebærer, at forretningen går dårligt.
 
Roger Martin, der sidste år blev kåret til verden førende ledelsestænker, talte også på konferencen. Anders Rostgaard har talt med ham, og i interviewet har Roger Martin travlt med at gøre op med en stribe centrale myter i den logik, der præger de fleste virksomheder.

”Vi har gået rundt og troet på, at hvis jeg giver dig en belønning, så sælger du mere. Men ved du hvad? Der er intet studie, der viser, at lønkompensation baseret på forskel­lige incitamenter virker. Er det ikke vildt?” siger Roger Martin.
 
God fornøjelse med læsningen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu