"Vind en biograftur for 2”: Nordisk Film misbruges i falsk konkurrence

Flere steder på Facebook florerer lige nu en fupkonkurrence om gratis biografbilletter. Konkurrencen er designet til at lokke penge op af lommen på folk.

Foto: Sabine Lange/Pixabay
Andreas Søndergaard

“Nordisk Film fylder år! Og det fejrer vi med en konkurrence! Vi udlodder 10 gavekort, til 10 heldige vindere!” 

Sådan lyder det i et opslag på facebooksiden ‘Nordisk Film Biografer’, der også florerer flere andre steder på Facebook.  

Ifølge opslaget, der har mere end 3.100 interaktioner, kan man vinde en biograftur for to personer med popcorn og sodavand, hvis blot man skriver “Tillykke” i kommentarsporet.     

Det lyder jo meget uskyldigt og plausibelt, men det er det rene fup. Konkurrencen er ikke sat i værk af Nordisk Film, selvom det unægtelig ser sådan ud i opslaget.   

“Det er ikke vores konkurrence. Den er falsk, og det er desværre ikke første gang, at vores navn bliver misbrugt på den måde,“ siger brand manager i Nordisk Film Anna Beck Laulund til TjekDet. 

Artiklen fortsætter under billedet

Fakta

Masser af biografer misbrugt 

Tidligere er flere biografer under Nordisk Film, Bio Langeland, Kino Ros Torv, Scala Holstebro, Scala Svendborg, Cinema Center, Kinorama Sønderborg og Panorama Fredericia blevet misbrugt i “sommerkonkurrencer”, der er helt identiske med den, Nordisk Film lige nu lægger navn til. 

Også Palads Teateret FrederikshavnKosmorama Haderslev og Atlas Biograferne, der ikke er en del af Nordisk Film, må i disse dage finde sig i ufrivilligt at stå på mål for den falske konkurrence.  

Alene konkurrencen på facebooksiden ‘Nordisk Film Biografer’ har mere end 1.600 kommentarer, og det er ikke så mærkeligt, hvis folk hopper i fælden.  

Konkurrencerne ligner til forveksling de tusindvis af ægte konkurrencer, man kan finde på Facebook, hvor virksomheder udlover biler, fjernsyn eller et års forbrug af kakaomælk for at få så stor eksponering på sociale medier som muligt.  

Derudover promoverer svindlerne fupkonkurrencerne på falske facebooksider, som ligner de rigtige biografers facebooksider.  

Det er man naturligvis opmærksom på hos Nordisk Film, der på virksomhedens rigtige facebookside advarer mod fupkonkurrencerne, ligesom de også advarer mod svindlen på deres hjemmeside, hvor man bestiller billetter.

Artiklen fortsætter under billedet

Fakta

Fupmagerne vil snyde dig til at betale

I den falske konkurrence bliver du ud over at skrive “Tillykke” bedt om at dele og like opslaget samt give tilladelse til at blive kontaktet på Facebooks chatfunktion Messenger.  

”Med hensyn til persondatalovgivningen, vil du blive sendt en besked på Messenger, efter du har skrevet "tillykke", om du vil give os samtykke til, at vi må kontakte dig på Messenger, såfremt du skulle vinde – så hold øje med din indbakke!" lyder det i opslaget.  

Og det er netop her, det går galt.  

Du bliver nemlig bedt om mere end dit samtykke. Det fortæller en læser, der gerne vil være anonym, og som kommenterede på det falske opslag i håbet om at vinde en tur i biografen.  

Du kan læse hele hendes historie her, men i korte træk blev hun bedt om at indtaste sine kortoplysninger for at betale ‘op imod’ ti kroner for fragt. Det gjorde hun, fordi betalingssiden lignede Nordisk Films, men hun fornemmede alligevel hurtigt, at noget var galt. 

Derfor fik hun spærret sit kort, uden der blev trukket noget på det, men så heldig har andre “vindere” måske ikke været.   

Ifølge Anna Beck Laulund kunne Nordisk Film ikke finde på at opkræve penge for fragt, så det er en god indikation på, at konkurrencen er fup. 

“Vi laver selv konkurrencer, men vi kunne aldrig finde på at bede folk om at betale noget, hvis de vinder,” siger hun til TjekDet.

Er du allerede faldet i fælden og har oplyst dine kreditkortoplysninger til svindlerne, bør du omgående kontakte din bank.  

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret om digitale trusler.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu