En kop kaffe med mentalt løft

Ofte får man en kop kaffe med gode folk, men det bliver ved venlige meningsudvekslinger og høflige fraser. Sjældent er det en kop kaffe, der virkelig flytter dig mentalt.

Jeg fik forleden en kop kaffe, der virkelig ser ud til at have flyttet min metodik omkring produkt- og serviceudvikling.

Først en forklaring på baggrunden for denne kop kaffe: Efter en hektisk sommer med nyt job og flytning fra Danmark er jeg nu kommet på plads i London. Jeg bor i East London lige ved Old Street Station. Området er mest af alt at sammenligne med Københavns Vesterbro, men dog mere råt. Gamle fabriksbygninger, mange huller i husrækkerne og ikke ligefrem nogen ensartet, æstetisk oplevelse ved første øjekast. Området omkring Old Street Station, Shoreditch og St. Luke’s er Londons Tech Hub, og rundkørslen oven på stationen har givet området det folkelige navn Silicon Roundabout, Londons version af Silicon Valley. Her er fyldt med små start-up-firmaer inden for teknologi. Der bliver skrevet forretningsplaner og algoritmer, så blodet springer, både i de små kontorer og i de mange kontorfællesskaber. Nye tal viser, at ca. 60 pct. af disse start-ups overlever og giver overskud efter 5 år.

Side om side med de mange tech-start-ups er der masser af unge kunstnere, og gadebilledet er fyldt med store facademalerier. Banksy og andre gode kunstnere har bidraget over tid til dette visuelle inferno. Designerne og arkitekterne er også flyttet ind.

Jeg har altid haft en stor interesse for, hvordan de forskellige investorer opererer, og hvordan de finder de firmaer, de gerne vil investere i, når vi er i det tech-kreative segment.

Udvikling sker baglæns

Og nu til kaffeoplevelsen: Forleden morgen fik jeg en kop kaffe sammen med Tom Hulme, efter at jeg havde deltaget i et tech hub-morgenmøde, hvor Tom havde givet en lille peptalk.

Tom har mange kasketter på i dette miljø. Han er designer, entreprenør og Angle Investor. Siden han var 19 år, har han med stort held investeret i tech-firmaer i bl.a. Silicon Roundabout. Det, der virkelig interesserer mig ved Tom, er, hvordan han spotter de rette virksomheder og produkter, og hvad han ser efter. Og omvendt: Hvordan er det, at disse unge mennesker får ham overbevist om, at det netop er deres produkt eller ydelse, der skal investeres i.

For Tom er det meget simpelt, fortalte han mig denne morgen over kaffen. Han følger en simpel regel for at teste, om ideen har nogen gang på jord.

Metoden har Tom hentet fra Amazon. Ideen er, at man "arbejder baglæns" fra kunden, fremfor, som det ofte sker, at man starter med en idé til et produkt eller en service – altså, at firmaet prøver at påtvinge kunden noget, som man mener, man er god til, og derfor tror, vil være en attraktiv vare.

Man kan sige, at man spoler tilbage i den måde, hvorpå man traditionelt udtænker en vares introduktion til et marked, og i stedet tager sit udgangspunkt i køberen/brugeren af produktet eller den service, man vil lave.

Så derfor beder Tom start-up-firmaet om at begynde med at udfærdige en pressemeddelelse for det færdige produkt. Målgruppen for pressemeddelelsen er den nye service eller det nye produkts aftagere. Det kan være forskellige kundesegmenter, og så skal de alle adresseres i pressemeddelelsen. Pressemeddelelsen skal være centreret omkring kundens problem, hvordan de nuværende tilgængelige løsninger ikke opfylder kundens behov eller ønsker, og derefter hvordan det nye produkt derimod vil tilfredsstille kundens behov og opnå et større salg end de eksisterende løsninger. Med andre ord, hvordan det adskiller sig fra andre i markedet og er et game changer-produkt.

Begynd med et navn

Tom har en privat testgruppe bestående af venner og bekendte af forskellig alder, profession og kultur, som efterfølgende modtager pressemeddelelsen.  Hvis de fordele, der nævnes, ikke lyder tiltrækkende for testkunderne, så går han ikke videre med projektet. Hvis der er overvejende positive tilbagemeldinger, arbejder start-up-firmaet videre med pressemeddelelsen, så den er fuldstændig præcis og klar omkring, hvad produktet er, hvem målgruppen er osv.

Pressemeddelelsen er ofte opbygget som følger:

• Overskrift – navngiv produktet på en måde, så læseren (dvs. målgruppen) klart vil forstå, hvad ideen er.

• Én sætning kun under titlen: Beskriv, hvilket marked produktet er til for, og hvilke fordele produktet vil give kunderne.

• Resumé – giv et meget præcist resumé af produktet og ydelsen. Gå ud fra, at læseren ikke læser andet, så dette resume skal engagere læseren.

• Problem – beskriv det problem, produktet løser.

• Løsning – beskriv, hvordan produktet elegant løser problemet.

• Kom i gang – beskriv, hvor nemt det er at komme i gang med produktet.

• Kundecitat – giv et citat fra en hypotetisk kunde, der beskriver, hvordan personen oplevede fordelen ved produktet.

Det gode ved denne pressemeddelelse er, at den ikke er teknisk, ikke arbejder med form eller smarte ideer, men fokuserer helt på brugernes opfattelse af produktet.

Når pressemeddelelsen er endeligt på plads, går man videre med udviklingen af produktet.

Pressemeddelelsen følger produktudviklingen, og hver gang man finder på nye ideer eller tager ting væk, så kan man lave et tjek på pressemeddelelsen. Hvis den nye idé ikke hænger sammen med det, man lover i pressemeddelelsen, eller hvis det bare er en ligegyldig tilføjelse, så dropper man den. Dermed holdes udviklingen hele tiden på sporet.

Med denne pressemeddelelse er man i stand til på en simpel måde løbende at fokusere på slutproduktet. Dette fastholder fokus på kundefordelene, og man undgår at opfinde uvedkommende ting, der udvander produktet eller ydelsen og samtidig optager ressourcer til at vedligeholde den nye idé. Det ses desværre alt for ofte, at gode ideer går tabt under udviklingsprocessen. Man starter med en meget simpel idé, og så adderer man features på hele vejen igennem, og når man så ser slutproduktet, kan man ikke finde den bærende idé længere, eller det hele virker rodet og på ingen måde intuitivt. Man kan bare tænke på forskellen mellem et Apple- og et Samsung-produkt.

Jeg var temmelig overrasket over denne simple lakmusprøve fra Tom. Jeg havde aldrig hørt om den før, så jeg er nu ved at afprøve den på flere af vores projekter. Det lyder nemt, men jeg må tilstå, at det er svært og tager en rum tid, før man har barberet det hele ned til en meget simpel idé.

Jeg skal så tilstå, at udviklingen og eksekveringen bliver fantastisk strømlinet, uden at man mister nye ideer, der positivt kan skærpe pressemeddelelsen. Man finder også ud af, at de ideer, der ikke kommer med, kan finde et eget liv og en dag blive et selvstændigt produkt eller ydelse.

Det er desuden en god øvelse for udviklingsteamet løbende at spørge ”hvorfor”. Langt ind i processen er alle på holdet fuldstændig klar over retningen. Det er ikke lean, som høvler derudaf, hvor der skæres ind til benet, nej, det er en designproces, hvor den gode idé lever og bliver bedre og bedre. Det er et rum, hvor kreative kan yde deres maksimum, og slutresultatet er klart, forståeligt og ligetil.

Da det netop er i tanken, det hele bliver meget simpelt, spares der meget tid og dermed udgifter til udvikling.

Jeg tror faktisk, at man kan bruge denne simple test fra firmaets overordnede strategi helt ned til produktet og måden, det sælges på.
 

Det er bare at gå i gang og få det ud over rampen. Tak for kaffe.

Læs flere af Nille Juul-Sørensens indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Mere menneske, mindre system Næste artikel Nytænkning skal sætte strøm til dansk transport
Grøn omstilling skal ske med eksponentiel hastighed

Grøn omstilling skal ske med eksponentiel hastighed

Normalt hører man ikke de to ord i samme sætning: eksponentiel klimaomstilling. Men ordene udgør titlen på en helt ny svensk bog. Forfatteren, Rebecka Carlsson, argumenterer for, at den tilgang til innovation, der præger Silicon Valley, er nødvendig for at redde klimaet og miljøet i tide. Klimaløsningerne skal udvikles og udbredes med eksponentielt stigende hastighed. 

ICDK: Stort land – store femårsplaner

ICDK: Stort land – store femårsplaner

KOMMENTAR Den kinesiske regerings 14. femårsplan er på trapperne. Den vil udstikke rammerne for landets udvikling frem til 2026. Danske videns- og innovationsmiljøer bør følge med i de verserende rygter og forventninger til planen, for der er meget vundet ved at være klar, når planen offentliggøres.
Innovation Centre Denmark i Shanghai giver nogle bud på, hvad der er i vente.

Sørg nu for at løse det rette problem

Sørg nu for at løse det rette problem

LEDELSE Det er ikke nok at være god til problemløsning. Det er mindst lige så vigtigt at forstå, hvilke problemer du skal fokusere på, skriver Thomas Wedell-Wedellsborg, der sætter opgaven på formel i ny bog.

2030-panelet og Danmarks Statistik: Bolden er givet op til politikerne

2030-panelet og Danmarks Statistik: Bolden er givet op til politikerne

GRØN OMSTILLING Lektor Anne Bregnballes kritik af rapporten ’Gør verdensmål til vores mål’ er langt hen ad vejen berettiget. Nu skal regeringen og Folketinget tage stilling til, hvilke kriterier og målepunkter man politisk vil fremme, skriver Steen Hildebrandt og Niels Ploug.

Set, læst og hørt: Trine Christensen

Set, læst og hørt: Trine Christensen

Trine Christensen går på opdagelse i tyske antikvariater og mindes højesteretsdommer Ruth Bader Ginsburg, der i så mange år stod vagt om menneskerettighederne.

Opgøret med sexisme har ulmet længe

Opgøret med sexisme har ulmet længe

LEDELSE Jurister, kontorfolk, restaurationspersonale og andre faggrupper har længe været i gang med det opgør mod sexisme og krænkelser, der nu har ramt de politiske partier og medierne som en tsunami. Den nye virkelighed udgør en massiv udfordring for ledere på alle niveauer. 

Arbejdslivskonsulent: Lyt og lær, før du handler

Arbejdslivskonsulent: Lyt og lær, før du handler

LEDELSE Som leder skal du træne dig selv i at lytte uden at dømme eller handle med det samme. Ellers risikerer du unødigt at gøre gråzone-tilfælde til sager. Men hav samtidig regler på plads, der gør det klart for alle, hvornår noget er en sag.

Advokat: Det handler om tillid, tillid og tillid

Advokat: Det handler om tillid, tillid og tillid

LEDELSE Hvis der er stor tillid til, at ledelsen vil håndtere situationen på en ordentlig måde, vil flere sige fra over for sexistiske og krænkende kollegaer og samarbejdspartnere. 

Direktør i Lederne: Topledelsen sætter tonen for alle andre

Direktør i Lederne: Topledelsen sætter tonen for alle andre

LEDELSE Vi har alle et stort ansvar for at skabe en kultur, hvor sexchikane og krænkelser bliver helt uacceptabelt på danske arbejdspladser. Men topledelsen har et særligt ansvar for at gå foran som det gode eksempel og for at gøre en offensiv og seriøs indsats for at forebygge og gribe ind.

HR-direktør: En sund kultur er et langt, sejt træk

HR-direktør: En sund kultur er et langt, sejt træk

LEDELSE Dieselmotorvirksomheden MAN Energy Solutions satte sidste år gang i en proces, der skal gøre op med krænkelser på arbejdspladsen. Den indsats virker ekstra relevant i dag. Og den stiller krav til ledelsen om tydelighed, konsekvens og tålmodighed.

Indien er det nye Kina

Indien er det nye Kina

ØKONOMI Indien har under premierminister Narendra Modi udviklet sig i stadig mere autoritær, nationalistisk og selvbevidst retning. Det er i det lys, man skal se landets nye grønne strategiske partnerskab med Danmark. Indiens ambassadør opfordrer mindre danske virksomheder til at søge samarbejde med indiske partnere.

Substitut med stort ansvar

Substitut med stort ansvar

NYT JOB Lars Weiss får lidt over år i overborgmesterstolen i København efter Frank Jensens fald. I den periode skal han forhandle aftaler på plads, som lægger spor langt ud i fremtiden.

Nu vil både EU og USA stække it-giganternes magt

Nu vil både EU og USA stække it-giganternes magt

DIGITAL OMSTILLING It-giganterne er for alvor kommet i myndighedernes søgelys. Både i EU og USA er der lovgivning og retssager på vej, der skal stække den magt, en lille gruppe digitale platforme har fået over økonomien og samfundet.
 

ICDK: Californiens omstilling til elbiler kan inspirere Danmark

ICDK: Californiens omstilling til elbiler kan inspirere Danmark

GRØN OMSTILLING Californien har fuld fart på den grønne omstilling af transportsektoren og har i dag over 700.000 elbiler på vejene. Politiske tiltag, udbygning af ladeinfrastrukturen og diverse apps, der hjælper billisterne på vej, er blot nogle af de værktøjer, som har fået californiske indbyggere til at vælge elbilen til, fortæller Innovation Centre Denmark i Silicon Valley.

Tag ansvar for at lede i mellemrummene

Tag ansvar for at lede i mellemrummene

LEDELSE Offentlige ledere har incitament til at passe egen butik snarere end at bevæge sig ud i mellemrummene mellem forskellige afdelinger og siloer. Men der er behov for ansvarstagen i mellemrummene, hvis vi vil skabe sammenhæng for borgerne, skriver kommunaldirektør Jette Runchel.

Fremtidsforskere kortlægger EU’s risikolandskab

Fremtidsforskere kortlægger EU’s risikolandskab

POLITIK OG VELFÆRD Coronakrisen har afsløret betydelige svagheder i EU som fælleskab og i de 27 medlemslande. Nu skal den kollektive resiliens styrkes på fire centrale områder, lyder det i en analyse fra EU-Kommissionen.

EU-Kommissionens strategichef: Det har vi lært om unionens styrker og svagheder

EU-Kommissionens strategichef: Det har vi lært om unionens styrker og svagheder

INTERVIEW Coronakrisen har vist, at EU er mere socialt bæredygtigt end USA, mener Maros Sefcovic, der er ansvarlig for EU’s politiske strategiarbejde. Men når det gælder alt fra råmaterialer over medicin til microchips, er Europa strategisk sårbart. Det skal der laves om på med europæiske industrikonsortier, fortæller han i dette interview.

Set, læst og hørt: Jesper Brix

Set, læst og hørt: Jesper Brix

Jesper Brix forbereder sit møde med indonesisk kultur gennem litteraturen og anbefaler en glimrende podcast, der spørger, hvor godt vi egentlig kender vores nærmeste.

Nyt job: Wilbek rykker op

Nyt job: Wilbek rykker op

Ulrik Wilbek skal som ny formand for KL’s socialudvalg tage fat der, hvor det gør ondt: Behovene stiger, og på det specialiserede socialområde løber udgifterne år efter år fra budgetterne.

Pensionskasser klar med milliardinvesteringer i velfærd

Pensionskasser klar med milliardinvesteringer i velfærd

POLITIK OG VELFÆRD Pensionskasser har i snart et årti investeret i miljø og klima. Nu afsætter flere og flere selskaber milliarder af kroner til sociale investeringer og byggeri af blandt andet friplejehjem. Vi skal både ”do business and do good”, siger Jon Johnsen, administrerende direktør for pensionskassen PKA.

Ekspert:  Pensionskasser lapper på velfærden

Ekspert: Pensionskasser lapper på velfærden

POLITIK OG VELFÆRD Pensionskasser betaler i stigende grad penge til danskere på førtidspension, dækker udgifter til fysioterapeuten og satser stort på forebyggelse. Selskaberne har en økonomisk interesse i at forebygge, vurderer professor i økonomi ved Aarhus Universitet, Torben M. Andersen. 

Kunderne og medlemmer ejer størsteparten af pensionskasserne

Kunderne og medlemmer ejer størsteparten af pensionskasserne

POLITIK OG VELFÆRD I mange brancher ejer aktionærer flertallet af virksomhederne. Men i pensionsbranchen ejer kunderne oftest deres eget pensionsselskab. Det kan mærkes: Når kunderne bestemmer, bliver investeringerne mere grønne – og mere sociale 

Den private velfærd fylder mere og mere i Danmark

Den private velfærd fylder mere og mere i Danmark

POLITIK OG VELFÆRD 33.000 børn bliver i dag passet af private. Antallet af elever i fri- og privatskoler sætter rekord. Fagbevægelsen tilbyder deres medlemmer lønforsikringer. Grænsen for offentlig og privat velfærd er under hastig forandring i disse år.

Fik du læst? Det grønne skrotproblem

Fik du læst? Det grønne skrotproblem

GRØN OMSTILLING Omstillingen til grøn energi er en succeshistorie, men der er en bagside. Affaldet fra kæmpevindmøller, solceller og hundredtusinder af elbiler kommer til at hobe sig op. Peter Hesseldahl, redaktør for digital omstilling, tager grundigt fat i den problemstilling i dette MM Special.

Hele uge 42 fremhæver vi gennemarbejdede og seriøse scenarier for fremtiden bragt i Mandag Morgen den seneste tid.

Fik du læst? Lovgivning som computerkode

Fik du læst? Lovgivning som computerkode

DIGITAL OMSTILLING I januar 2018 vedtog et samlet Folketing, at de danske myndigheder fremover er forpligtet til at lave såkaldt digitaliseringsklar lovgivning. Men kan vi gøre det, uden at forvaltningen af loven ændrer afgørende karakter? Det spørgsmål tager Peter Hesseldahl, redaktør for digital omstilling, fat om i dette MM Special.

Hele uge 42 fremhæver vi gennemarbejdede og seriøse scenarier for fremtiden bragt i Mandag Morgen den seneste tid.

Fik du læst? Naturfolk er broen til fremtiden

Fik du læst? Naturfolk er broen til fremtiden

DIGITAL OMSTILLING Naturfolk lever primitivt, mens det moderne menneske har formået at opbygge et højt niveau af kompleksitet. Eller hvad? Måske kan oprindelige kulturer faktisk give os nogle svar på, hvordan vi skal gå fremtiden i møde. Det skriver Peter Hesseldahl, redaktør for digital omstilling, om i denne artikel.

Hele uge 42 fremhæver vi gennemarbejdede og seriøse scenarier for fremtiden bragt i Mandag Morgen den seneste tid.

Fik du læst? Euroland 2030

Fik du læst? Euroland 2030

GRØN OMSTILLING EU-samarbejdet er i bevægelse, og retningen er klar: Finanspolitikken, udenrigs- og sikkerhedspolitikken, skattepolitikken og arbejdsmarkedspolitikken bliver i varierende grad mere fælles. Hvor bringer det EU hen i 2030? Det giver europaredaktør Claus Kragh og Simon Friis deres bud på i dette MM Special.

Hele uge 42 fremhæver vi gennemarbejdede og seriøse scenarier for fremtiden bragt i Mandag Morgen den seneste tid.

Fik du læst? Power-to-x kan forandre Danmark

Fik du læst? Power-to-x kan forandre Danmark

GRØN OMSTILLING Danmark er ved at hejse de grønne sejl, men hvor bringer det os hen i 2030? Det giver Peter Hesseldahl, redaktør for digital omstilling, og europaredaktør Claus Kragh deres bud på i dette MM Special fra juni.

Hele uge 42 fremhæver vi gennemarbejdede og seriøse scenarier for fremtiden bragt i Mandag Morgen den seneste tid.

Stop digital selvfedme og kom ind i kampen

Stop digital selvfedme og kom ind i kampen

DIGITAL OMSTILLING Danmark er bagud med investeringer i de nye digitale teknologier som AI. Og langt bagud i forhold til det digitale kompetenceløft, vi har brug for. Momentum er nu.

Greenhushing – når virksomheder holder mund med grønne tiltag

Greenhushing – når virksomheder holder mund med grønne tiltag

GRØN OMSTILLING 'Greenwashing' og andre typer '-washing' er blevet CSR’s onde tvilling, og dommen over synderne er hård. Den hårde kritik gør, at nogle ligefrem vælger at holde lav profil med nye tiltag af frygt for anklager om hykleri, skriver Instituttet for Fremtidsforskning.

Maskinen fortæller, hvad der er sket – mennesker fortæller hvorfor

Maskinen fortæller, hvad der er sket – mennesker fortæller hvorfor

DIGITAL OMSTILLING I sidste uge modtog samtlige journalistforbundets 18.000 medlemmer en lille bog med den nøgterne titel ´Sådan forandrer automatisering medierne´. I bogen gennemgår Andreas Marckmann Andreassen, der er digital redaktør på fagbladet Journalisten, hvordan computere er i fuld gang med at forandre alle led i produktionen af nyheder.

ICDK: I kampen om at skabe unicorns står det 11-0 mellem Israel og Danmark

ICDK: I kampen om at skabe unicorns står det 11-0 mellem Israel og Danmark

DIGITAL OMSTILLING Havde der været et europamesterskab i disciplinen ”Skab en unicorn”, stod Israel selvsikkert, nærmest overlegent, på medaljeskamlem med guld om halsen. I det seneste år har Israel udklækket hele 11 nye unicorns. Og Danmark? Med nul unicorns havde Danmark slet ikke kvalificeret sig, fortæller Innovation Centre Denmark i Tel Aviv.