En kop kaffe med mentalt løft

Ofte får man en kop kaffe med gode folk, men det bliver ved venlige meningsudvekslinger og høflige fraser. Sjældent er det en kop kaffe, der virkelig flytter dig mentalt.

Jeg fik forleden en kop kaffe, der virkelig ser ud til at have flyttet min metodik omkring produkt- og serviceudvikling.

Først en forklaring på baggrunden for denne kop kaffe: Efter en hektisk sommer med nyt job og flytning fra Danmark er jeg nu kommet på plads i London. Jeg bor i East London lige ved Old Street Station. Området er mest af alt at sammenligne med Københavns Vesterbro, men dog mere råt. Gamle fabriksbygninger, mange huller i husrækkerne og ikke ligefrem nogen ensartet, æstetisk oplevelse ved første øjekast. Området omkring Old Street Station, Shoreditch og St. Luke’s er Londons Tech Hub, og rundkørslen oven på stationen har givet området det folkelige navn Silicon Roundabout, Londons version af Silicon Valley. Her er fyldt med små start-up-firmaer inden for teknologi. Der bliver skrevet forretningsplaner og algoritmer, så blodet springer, både i de små kontorer og i de mange kontorfællesskaber. Nye tal viser, at ca. 60 pct. af disse start-ups overlever og giver overskud efter 5 år.

Side om side med de mange tech-start-ups er der masser af unge kunstnere, og gadebilledet er fyldt med store facademalerier. Banksy og andre gode kunstnere har bidraget over tid til dette visuelle inferno. Designerne og arkitekterne er også flyttet ind.

Jeg har altid haft en stor interesse for, hvordan de forskellige investorer opererer, og hvordan de finder de firmaer, de gerne vil investere i, når vi er i det tech-kreative segment.

Udvikling sker baglæns

Og nu til kaffeoplevelsen: Forleden morgen fik jeg en kop kaffe sammen med Tom Hulme, efter at jeg havde deltaget i et tech hub-morgenmøde, hvor Tom havde givet en lille peptalk.

Tom har mange kasketter på i dette miljø. Han er designer, entreprenør og Angle Investor. Siden han var 19 år, har han med stort held investeret i tech-firmaer i bl.a. Silicon Roundabout. Det, der virkelig interesserer mig ved Tom, er, hvordan han spotter de rette virksomheder og produkter, og hvad han ser efter. Og omvendt: Hvordan er det, at disse unge mennesker får ham overbevist om, at det netop er deres produkt eller ydelse, der skal investeres i.

For Tom er det meget simpelt, fortalte han mig denne morgen over kaffen. Han følger en simpel regel for at teste, om ideen har nogen gang på jord.

Metoden har Tom hentet fra Amazon. Ideen er, at man "arbejder baglæns" fra kunden, fremfor, som det ofte sker, at man starter med en idé til et produkt eller en service – altså, at firmaet prøver at påtvinge kunden noget, som man mener, man er god til, og derfor tror, vil være en attraktiv vare.

Man kan sige, at man spoler tilbage i den måde, hvorpå man traditionelt udtænker en vares introduktion til et marked, og i stedet tager sit udgangspunkt i køberen/brugeren af produktet eller den service, man vil lave.

Så derfor beder Tom start-up-firmaet om at begynde med at udfærdige en pressemeddelelse for det færdige produkt. Målgruppen for pressemeddelelsen er den nye service eller det nye produkts aftagere. Det kan være forskellige kundesegmenter, og så skal de alle adresseres i pressemeddelelsen. Pressemeddelelsen skal være centreret omkring kundens problem, hvordan de nuværende tilgængelige løsninger ikke opfylder kundens behov eller ønsker, og derefter hvordan det nye produkt derimod vil tilfredsstille kundens behov og opnå et større salg end de eksisterende løsninger. Med andre ord, hvordan det adskiller sig fra andre i markedet og er et game changer-produkt.

Begynd med et navn

Tom har en privat testgruppe bestående af venner og bekendte af forskellig alder, profession og kultur, som efterfølgende modtager pressemeddelelsen.  Hvis de fordele, der nævnes, ikke lyder tiltrækkende for testkunderne, så går han ikke videre med projektet. Hvis der er overvejende positive tilbagemeldinger, arbejder start-up-firmaet videre med pressemeddelelsen, så den er fuldstændig præcis og klar omkring, hvad produktet er, hvem målgruppen er osv.

Pressemeddelelsen er ofte opbygget som følger:

• Overskrift – navngiv produktet på en måde, så læseren (dvs. målgruppen) klart vil forstå, hvad ideen er.

• Én sætning kun under titlen: Beskriv, hvilket marked produktet er til for, og hvilke fordele produktet vil give kunderne.

• Resumé – giv et meget præcist resumé af produktet og ydelsen. Gå ud fra, at læseren ikke læser andet, så dette resume skal engagere læseren.

• Problem – beskriv det problem, produktet løser.

• Løsning – beskriv, hvordan produktet elegant løser problemet.

• Kom i gang – beskriv, hvor nemt det er at komme i gang med produktet.

• Kundecitat – giv et citat fra en hypotetisk kunde, der beskriver, hvordan personen oplevede fordelen ved produktet.

Det gode ved denne pressemeddelelse er, at den ikke er teknisk, ikke arbejder med form eller smarte ideer, men fokuserer helt på brugernes opfattelse af produktet.

Når pressemeddelelsen er endeligt på plads, går man videre med udviklingen af produktet.

Pressemeddelelsen følger produktudviklingen, og hver gang man finder på nye ideer eller tager ting væk, så kan man lave et tjek på pressemeddelelsen. Hvis den nye idé ikke hænger sammen med det, man lover i pressemeddelelsen, eller hvis det bare er en ligegyldig tilføjelse, så dropper man den. Dermed holdes udviklingen hele tiden på sporet.

Med denne pressemeddelelse er man i stand til på en simpel måde løbende at fokusere på slutproduktet. Dette fastholder fokus på kundefordelene, og man undgår at opfinde uvedkommende ting, der udvander produktet eller ydelsen og samtidig optager ressourcer til at vedligeholde den nye idé. Det ses desværre alt for ofte, at gode ideer går tabt under udviklingsprocessen. Man starter med en meget simpel idé, og så adderer man features på hele vejen igennem, og når man så ser slutproduktet, kan man ikke finde den bærende idé længere, eller det hele virker rodet og på ingen måde intuitivt. Man kan bare tænke på forskellen mellem et Apple- og et Samsung-produkt.

Jeg var temmelig overrasket over denne simple lakmusprøve fra Tom. Jeg havde aldrig hørt om den før, så jeg er nu ved at afprøve den på flere af vores projekter. Det lyder nemt, men jeg må tilstå, at det er svært og tager en rum tid, før man har barberet det hele ned til en meget simpel idé.

Jeg skal så tilstå, at udviklingen og eksekveringen bliver fantastisk strømlinet, uden at man mister nye ideer, der positivt kan skærpe pressemeddelelsen. Man finder også ud af, at de ideer, der ikke kommer med, kan finde et eget liv og en dag blive et selvstændigt produkt eller ydelse.

Det er desuden en god øvelse for udviklingsteamet løbende at spørge ”hvorfor”. Langt ind i processen er alle på holdet fuldstændig klar over retningen. Det er ikke lean, som høvler derudaf, hvor der skæres ind til benet, nej, det er en designproces, hvor den gode idé lever og bliver bedre og bedre. Det er et rum, hvor kreative kan yde deres maksimum, og slutresultatet er klart, forståeligt og ligetil.

Da det netop er i tanken, det hele bliver meget simpelt, spares der meget tid og dermed udgifter til udvikling.

Jeg tror faktisk, at man kan bruge denne simple test fra firmaets overordnede strategi helt ned til produktet og måden, det sælges på.
 

Det er bare at gå i gang og få det ud over rampen. Tak for kaffe.

Læs flere af Nille Juul-Sørensens indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu