Sygehuse accepterer det uacceptable

Læger og sygeplejersker vender det blinde øje til kolleger, der begår fejl, og vil helst ikke lære af andre sygehuses gode erfaringer. Det mener sygehusdirektør på Hvidovre Hospital Torben Mogensen, der kritiserer kulturen på sygehusene. I rapporten ”Patienternes nye rejse” udpeger patienter og sundhedsvæsenets centrale aktører en stribe barrierer, som bremser udviklingen af et sundhedsvæsen, hvor ledelse, læger og sygeplejersker bruger hinandens erfaringer til at sætte patienterne i centrum for deres egen behandling.

Selv om læger og sygeplejersker aflægger lægeløfte og sygeplejeløfte, så siger de ikke fra, når de ser kolleger begå fejl, som kan skade patienterne, eller når de ser kolleger behandle patienter dårligt. Og selv om lægerne og sygeplejerskerne kunne sætte patienten i centrum og på den måde både mindske antallet af fejl og levere bedre behandling og pleje ved at lære af hinandens gode erfaringer, så sker det forbløffende sjældent.

Sådan lyder diagnosen fra en af de mere end 40 af sundhedsvæsenets nøgleaktører, som i en ny rapport gør status på det danske sundhedsvæsens manglende evne til at opfylde 20 års krav fra toppolitikerne, om at læger og sygeplejersker sætter patienten i centrum for behandlingen.

”Vi accepterer det uacceptable, fordi vi ikke griber ind, når vi ser en kollega begå en fejl eller behandle en patient dårligt. Og vi snakker om at lære mere af hinanden ved festlige lejligheder, men vi har det skidt med at kopiere hinandens gode erfaringer,” siger en af sundhedsverdenens helt centrale aktører, vicedirektør Torben Mogensen, der i mere end et tiår har siddet i direktionen på Hvidovre Hospital, som er et af landets største sygehuse.

Login