Frygten for Kina er også vores håb

Vi må opgive troen på, at vi kan leve af at være klogere end de andre. Der er brug for at genstarte Danmark, og innovationspolitikken er et godt sted at begynde.

De dårlige nyheder på vækstområdet står nærmest i kø:

  • Mere end 60 pct. af de danske virksomheder har ikke introduceret nye produkter eller processer de seneste tre år.
  • Den årlige vækst i arbejdsproduktiviteten er faldet med 1,9 pct. fra 1995 til i dag.
  • OECD forventer, at Danmark vil have den næstlaveste vækst frem mod 2025 – kun undergået af Japan.

I sådan situation kan man jo godt få lyst til at flytte sig til en anden del af verden. Som så mange andre har jeg også været en tur i Kina, og det indgyder stor beundring – og også en bekymring for, hvordan vi mon skal klare os.

Kinesernes lyst til forandring og forbedring er svær at opdrive i Danmark. Og i svage øjeblikke kan man jo godt overveje, om fremtiden for ens børn er bedre i andre dele af verden. Med årlige vækstrater på omkring 9 pct. er der måske mere ræson i at få omplantet sine børn tidligt end silde. For jeg kan godt huske, hvordan det er at vokse op i et lavvækstsamfund. Jeg glemmer aldrig, dengang min veninde på Møn længselsfuldt sagde: ”Kunne man da bare få et job på en tankstation.”

Men man kan jo også vælge at blive og kæmpe for, at Danmark tager opgaven på sig. Vi skal have genstartet Danmark. Det kræver, at vi vågner af tornerose-søvnen og opgiver troen på, at Danmark kan leve af at være klogere end de andre. Det er ikke bare et arrogant synspunkt, det er også ret forkert. Se bare på uddannelsesraterne i Korea. Her har man for nylig forbudt forældre at læse lektier med deres børn efter kl. 23

Der er mange steder at starte, men ét sted er innovationspolitikken. Der har vi alvorligt behov for at tænke nyt.

For det første må der skabes en bedre sammenhæng mellem innovationspolitikken og de øvrige politiske rammebetingelser, der betyder noget for erhvervslivet. Danmark bør i langt højere grad formulere en sammenhængende strategi for, hvordan vores skatte-, arbejdsmarkeds-, miljøpolitik kan understøtte innovation i danske virksomheder.

For det andet må en innovationsstrategi bygge på analyse af branchernes forskellighed. Vi har brug for en innovationspolitik, der er efterspørgselsorienteret og tager hensyn til branchernes diversitet. For en farmaceutisk virksomhed og en maskinvirksomhed har meget forskellige behov, når det f.eks. gælder adgang til ny viden og forskning. 

For det tredje må vi skabe en meget stærkere forbindelse mellem vores uddannelses- og innovationspolitik. For udfordringen er ikke, at vi er for dovne, men at vi ikke er dygtige nok. Befolkningens uddannelsesniveau er stagnerende, og vores evne til at skabe nye produkter og services er i bedste fald gennemsnitlig i OECD-sammenligning.

For det fjerde skal vi skabe mere innovation på tværs af den private og offentlige sektor. Det handler ikke bare om en mere intelligent indkøbspolitik, men også om udvikle de såkaldte OPP-projekter, der så småt er ved at komme i gang inden for transportsektoren. Der er behov for at give private og offentlige aktører lov til i langt højere grad at skabe fornyelse i den offentlige sektor.

Og for det femte må vi skabe en åben og global innovationsstrategi, der giver incitamenter for udenlandske virksomheder til at indgå i innovationsprojekter med danske virksomheder og universiteter. Vi er en lille åben økonomi, der producerer under 1 pct. af den samlede viden i verden. Vi kan søge inspiration i Singapore, der har tiltrukket virksomheder fra hele verden og fået dem til at lægge en stadig større del af deres udviklingsaktiviteter dér.

Kigger vi til lande som USA, Finland, Storbritannien og Tyskland, så er det præcis de samme udfordringer, som de kæmper for at sætte på den innovationspolitiske dagsorden – ofte under langt større politisk opmærksomhed end i Danmark.  Derfor må vi virkelig håbe, at regeringen holder, hvad den lovede i regeringsgrundlaget. Nemlig at skabe en ny og visionær innovationsstrategi. Det har det danske samfund hårdt brug for. Vi skal ikke frygte Kina. Eller kopiere dem. Vi skal skabe vores egen vækst og fremtid.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

 

Forrige artikel I torsdags var jeg i Boulder, Colorado Næste artikel Hvad skal være Danmarks Futurama?
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.