Talentudvikling afgør kampen om fremtidens produktionsjob

En af de helt store udfordringer for gamle industrinationer de kommende år bliver at omdefinere sig som produktionsland i den stadig skarpere konkurrence med nye vækstnationer som Kina, Indien og Brasilien.

Praktisk taget alle industrilande, herunder Danmark, har de senere år erkendt, at styrtblødningen af produktionsjob til lavtlønslandene risikerer at rive innovations- og serviceaktiviteter med sig. Men trods initiativer – som f. eks. det europæiske Manufuture-program – der skal redefinere den europæiske produktionssektor i en global sammenhæng, ser tendensen ikke ud til at stoppe foreløbig. I den sammenhæng er nye tal fra Tysklands nationale statistikkontor, Destatis, godt nyt.

Tallene afslører, at Tysklands produktionsarbejdsstyrke pr. ultimo december 2012 var vokset med over 70.000 ansatte i forhold til ultimo 2011, så den i dag tæller ikke mindre end 5,2 millioner mennesker. Det giver anledning til ny optimisme, fordi Tysklands industrisektor er vækstmotor for hele Europa.

Hemmeligheden bag den tyske industrisucces afsløres i en ny bench-
marking af landenes indbyrdes konkurrenceevne på fremstillingsområdet. Det såkaldte ”Global Manufacturing Competitiveness Index” fra konsulenthuset Deloitte er baseret på interview med 550 topledere fra globale produktionsvirksomheder som flyproducenten Lockheed Martin, medicinalvirksomheden Pfizer og industrikoncernen Rockwell Automation. Og det placerer Tyskland som den klare markedsleder inden for ”talentdrevet innovation”. Samtidig viser det, at talentdrevet innovation – i form af kvaliteten og tilgængeligheden af et lands arbejdsstyrke, herunder forskere og ingeniører og disses evne til at omsætte innovation i praksis – vil være det vigtigste parameter for globale virksomheders investering i produktionsaktiviteter fremover. Se boks.

Produktionstopchefers top-10

Tyskland placerer sig dog ikke helt i top i den samlede vurdering af nationernes konkurrenceevne på fremstillingsområdet. Her troner Kina fortsat, primært pga. sit lave omkostningsniveau på arbejdskraft, energi, materialer og råvarer samt sit enorme potentiale som marked. Men Tysklands målrettede satsning de senere år på smarte produktionsteknologier og partnerskaber mellem industri og forskningsinstitutioner viser, at det er muligt at tage kampen op mod de lave omkostninger.

Således har Tyskland vundet fire pladser fra sidste gang, Deloitte udgav sit ”Global Manufacturing Competitiveness Index” i 2010. Her figurerede Tyskland på en sjetteplads. I 2013 er Tyskland nummer to.

Gevinsten ved at satse på talentdrevet innovation inden for fremstilling har været klokkeklar: Siden år 2000 er Tysklands eksport af producerede varer næsten tredoblet og overgås i dag kun af Kina. Træerne vokser imidlertid ikke ind i himlen. Topcheferne i Deloittes konkurrenceindeks udtrykker bekymring for, om Tyskland vil kunne holde sin placering de næste fem år. Også vækstnationerne arbejder nemlig på at blive bedre til smart produktion og på at forbedre samarbejdet mellem forskningsinstitutioner og private virksomheder. Rapporten forudser derfor, at talentdrevet innovation til laveste pris vil blive den fremtidige kamparena, når verdens nationer skal tilkæmpe sig lunser af den lukrative globale produktion.

Kilder

“Beschäftigtenzahlen im Dezember 2012”, Destatis.
”Global Manufacturing Competitiveness Index 2013”, Deloitte.
“The U.S. Could Learn from Germany’s High-Tech Manufacturing”, Scientific American.
“Strategic Research Agenda”, Manufuture.

Forrige artikel Bureaukrati tapper virksomhederne for konkurrenceevne Næste artikel Danmarks oversete vinderopskrift Danmarks oversete vinderopskrift
Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.