Kommentar af 
Andreas Baumann

Der kommer altid et nyt Mandag Morgen

Mandag Morgen har fået en ny chefredaktør, der skal stå i spidsen for at udvikle mediet i en mere digital retning, men samtidig bevare dets særlige dna. Måske humlebien er klar til at blive kolibri?

Foto: Arthur Cammelbeeck

Det er ikke uden ærefrygt, jeg skriver denne klumme. I mandags blev jeg konstitueret som chefredaktør på et medie, jeg har viet nærmest hele mit arbejdsliv til. Men af samme grund ved jeg også, at behovet for at videreudvikle Mandag Morgen er afgørende.

Den kvalitetsjournalistik og det analytiske blik for samfundets udfordringer, kriser og muligheder, der uge efter uge bliver præsenteret i vores spalter og på mm.dk, fortjener ganske enkelt et bredere publikum. Det nytter ikke noget, at Mandag Morgen er den danske medieverdens bedst bevarede hemmelighed.

Jeg har personligt fået Mandag Morgen ind med min journalistiske modermælk. Jeg var praktikant på mediet, mens jeg studerede, og jeg blev fastansat, mens jeg skrev mit speciale. Jeg har arbejdet under fem dygtige chefredaktører, og jeg ved fra deres anstrengelser, at det ikke er nogen nem opgave på én og samme tid at bedrive redaktionel, kommerciel og personalemæssig ledelse.

Men jeg ved også, at der ikke er noget alternativ til at gøre Mandag Morgens journalistik mere udbredt og lettere tilgængelig.

En af mine kollegaer har beskrevet Mandag Morgen som en humlebi. Et lille, elitært medie, der insisterer på at skrive om politik og de store omstillinger i samfundet på tværs af sektorer og på tværs af de arenaer, vi danskere indgår i – fra kommunerne over Folketinget til EU og FN.

Måske vi hellere skal til at se Mandag Morgen som kolibrien, der jo både er betydeligt større end humlebien og dertil mere agil og med sine lynhurtige vingeslag evner at stå stille i luften. Herfra kan vi så skille nektaren ud ad det flimrende mediebillede af nyheder og snak.

Andreas Baumann
Konst. ansv. chefredaktør, Mandag Morgen

Humlebien flyver, selvom den er tung, og det ser naturstridigt ud.

Det er et fint billede. Men måske vi hellere skal til at se Mandag Morgen som kolibrien, der jo både er betydeligt større end humlebien og dertil mere agil og med sine lynhurtige vingeslag evner at stå stille i luften, flyve lodret op eller baglæns og opnå perspektiv. Herfra kan vi så skille nektaren ud ad det flimrende mediebillede af nyheder og snak.

Mandag Morgens journalistik har – som stifteren Erik Rasmussen har formuleret det – en evne til at se nyheder som et symptom på en større og vigtigere udvikling. Den evne skal vi bringe med os, når vi udvikler Mandag Morgen.

Intet er givet på forhånd. Men Mandag Morgen skal flyve videre. Og vi skal fortsat være det grundige, entreprenante og ambitiøse medie, der fokuserer på samfundets udfordringer, og som skriver til og om de beslutningstagere i civilsamfund, det private og den offentlige sektor, der arbejder med at håndtere disse udfordringer.

Afsættet er heldigvis solidt. I dag er Mandag Morgen ejet af Alrow Media, der også udgiver Altinget, som var en af de danske medievirksomheder, der viste vejen til en bæredygtig forretningsmodel for digital journalistik.

Mulighederne for at udbrede Mandag Morgens analytiske journalistik har aldrig været større.

Omtalte personer

Erik Rasmussen

Stifter, Mandag Morgen, adm. direktør og stifter, Sustainia
Journalist (Bogense Avis, Frederikshavns Avis og Fyens Stiftstidende. 1964), studieophold i USA på Fulbright Scholarship


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu