Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

”I min optik ville det være helt naturligt, hvis mange holder op med at have deres egen cykel, og i stedet bare samler en delecykel op, når de har brug for den. Det er fleksibelt, man slipper for besværet med reparationer, og man skal ikke døje med tyveri. For 10 år siden grinte man af delebilerne, men for masser af mennesker er biler i dag en service, ikke en ting, man ejer. Jeg tror, vi vil se det samme kulturelle skifte for cykler,” siger Alexander Frederiksen.

Og det skal han selvfølgelig sige. Alexander Frederiksen er nemlig salgschef og en af de fire medstiftere af selskabet Donkey Republic, hvis orange cykler de seneste par år er blevet en del af gadebilledet i København, Århus og Aalborg – og i Berlin, Barcelona, Budapest, Paris, Malmø og yderligere en håndfuld europæiske byer. 

For 20 år siden var det Københavnske bycykel-koncept enestående i verden. I dag er der delecykler i hundredvis af storbyer, så mange, at gader og fortove mange steder nærmest flyder af delecykler, som brugerne har stillet fra sig. I de kommende år vil vi se endnu flere deleordninger, for eksempel vil en stribe store internationale selskaber opstille elektriske løbehjul – også i Danmark.

Login