Lars Liebst: Helt fint, at det ikke er mig, der skal sælge TV 2

Brede medieforlig har været fundamentet for TV 2’s succes de seneste ti år, mener tv-stationens afgående bestyrelsesformand Lars Liebst. Det politiske element kan være besværligt, men det skal man være indstillet på i en bestyrelse som TV 2’s.

Klaus Dalgas

MM Special: De statslige selskaber

  • Generationsskifte på vej i toppen af statens selskaber. I morgen skifter SAS bestyrelsesformand.
  • Erhvervsfolk vil gerne stå i spidsen for statens selskaber, selv om lønnen er beskeden i forhold til det private.
  • 40 pct. af TV 2 skal sælges ifølge det nye medieudspil, men ellers er salgsprocessen gået i stå. Eksperter peger på mulige salgsobjekter.
  • Kun 3 ud af 29 bestyrelsesformænd i statens selskaber er kvinder.

Statslige bestyrelsesposter i høj kurs hos topledere

Ny teknologi skal få SAS til at flyve højere

Tivoli-direktør Lars Liebst har været formand for TV 2 i godt 10 år. Om 14 dage er det slut.

Her afløses 61-årige Lars Liebst af den 15 år yngre Jimmy Maymann, der som en del af regeringens medieudspil får til opgave at sælge 40 pct. af TV 2.

”Det er helt fint, at det ikke er mig, der skal stå for det kommende salg. Jeg har haft det rigtig godt med at udvikle TV 2 de seneste ti år, og når man har udviklet noget, der på en måde er ens hjertebarn, og der så er nogen, der siger, at det skal sælges, så skal det ikke være mig. Det skal der nye kræfter til, og det er bestemt en kompetent og kvalificeret bestyrelse, der nu kommer til,” siger Lars Liebst.

Den afgående bestyrelsesformand, der også er formand for Royal Arena i København, har gennem sine mere end 20 år som Tivoli-direktør haft stor succes med at få flere gæster i den gamle have og en fornuftig økonomi. Det samme kan faktisk siges om hans mere end ti års virke på TV 2, hvor selskabet sidste år kom ud med et årsresultat på 243 mio. kr. i et svært marked.

”Jeg håber, at der er nogen, der vil kigge ind og sige, at det arbejde, som medarbejderne, direktionen og bestyrelsen har lavet de seneste år, det er fantastisk godt gået. Nu står TV 2 over for nogle helt nye udfordringer, og til det vil jeg sige: Er det nu også mig, der skal stå med disse udfordringer? Man skal jo også være enig i de ting, der sker fremadrettet,” siger Liebst uden at uddybe yderligere.

Mener du ligefrem, at det er en dårlig idé at sælge TV 2?

”Ved du hvad? Jeg er jo stadig bestyrelsesformand, så det er ejernes beslutning.”

Politisk profilering

Lars Liebst mener, at der både er forskelle og ligheder ved at være topleder i et privat selskab som Tivoli og et statsselskab som TV 2.

Lars Liebst

Født i 1956.

1977-79: Uddannet lysdesigner og stage-manager hos Studio and Forum of Stage Design, New York.

1982-90: Afdelingsleder, Statens Teaterskole.

1990-91: Konstitueret rektor, Statens Teaterskole.

1992-96: Medstifter og leder af Grønnegårds-Teatret.

1996: Adm. direktør, Tivoli.

Tillidshverv: Formand for TV 2 og for Royal Arena.

Bor i Hørsholm, gift med koreograf og danser Anette Abildgaard. Sammen har de to børn, og Lars Liebst har desuden to børn fra et tidligere forhold.

”Ligheden er, at det begge er selskaber, der skal klare sig på kommercielle vilkår som aktieselskaber. Jeg kan ikke bare gå med min adm. direktør til kulturministeren eller de mediepolitiske ordførere og bede om penge til TV 2. Vi skal klare os selv, ligesom private selskaber,” siger han og fortsætter:

”Men der er selvfølgelig forskelle. Det politiske element kan være besværligt. Men det skal man være indstillet på, når man starter i en bestyrelse, der er ejet af staten. Og som bestyrelsesformand skal du være helt indstillet på, at du kan møde politikere, der har en meget detaljeret opfattelse af virksomheden, der godt kan ligge et stykke fra den måde, man normalt vil agere på.”

”Af og til er der politikere eller hele partier, der kører ud ad en bestemt tangent om, hvad man vil eller ikke vil. Der kan opstå en folkestemning, som et privat selskab slet ikke skal tage hensyn til. Når der er nogen, der stiller sig op med en mening, der er mere for partiets skyld end for virksomhedens skyld, kan det være lidt besværligt og anderledes end i et privat selskab,” siger Lars Liebst.

Selv var han dog aldrig i tvivl, da han i sin tid blev spurgt af den daværende konservative kulturminister Brian Mikkelsen, om han ville være formand for TV 2’s bestyrelse.

”Det, der fik mig til at sige ja dengang, var, at det var en enormt spændende opgave at arbejde med medier, som er noget, vi alle sammen har en mening om og holdning til. Selv om lønnen er væsentlig anderledes end i det private, var det en spændende ledelsesmæssig udfordring at få rettet op på TV 2, hvilket vi jo heldigvis er lykkedes med.”

”En af grundene til, at det har kunnet lade sig gøre, er, at der har været politisk ro omkring de store linjer. Det har været en ubetinget stor fordel, at der har været et enormt bredt forlig om TV 2. Hver gang der har været indgået et medieforlig, der holdt i fire år, har man lagt retningen, og så kan man ikke vige fra den bagefter. Det har styrket udviklingen af TV 2,” siger Lars Liebst.

Undervurdér aldrig seeren

Allerede da han tiltrådte, bad Lars Liebst ministeren om, at bestyrelsen skulle være på valg hvert år, ligesom i private selskaber.

”Hvis man sidder i fire år som politisk udpeget bestyrelse, kan der jo sagtens komme en ny minister, som har en anden holdning, og så er det ikke sjovt for nogen af parterne. Kun at sidde ét år ad gangen er en god måde at få klaret tingene af på, for du skal ikke klæbe til stolen, når du er formand i en politisk udpeget bestyrelse. Der skal du kunne stille dit mandat til rådighed over for de skiftende ministre,” siger Lars Liebst.

TV 2-formanden – indtil 25. april – mener, at medierne fremover ikke må forfalde til at vælge kortsigtede løsninger frem for langsigtede, selv om det kan være svært i en branche, der ikke mange steder har et ordentligt finansielt beredskab.

”Men skal vi imødegå truslerne udefra, må vi bevare den indholdsmæssige del af medierne. Vi skal gøre noget selv for at imødegå de store koncerner. På TV 2 har vi udviklet det digitale område, vi har skabt et historisk overskud, og vi har satset på det indholdsmæssige. Det kan lade sig gøre, hvis man tænker langsigtet, og måske skal det fremover ske i alliancer med andre parter. Man skal lade være med at undervurdere læsere, lyttere og seere; de vil have indhold med kvalitet, og de, der fokuserer på dette, vil overleve på sigt.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu