Offentlige indkøb skal skabe job og vækst i det private

Den offentlige sektor er et svært tilgængeligt marked for mange små og mellemstore virksomheder. De offentlige indkøb udgør ca. 290 milliarder kr. om året, men kompliceret jura og detaljerede krav skræmmer mange fra at byde på opgaverne. Dermed går Danmark glip af et stort innovations- og vækstpotentiale. Dansk Erhverv og IT-Branchen opfordrer regeringen til at gøre det offentlige marked mere attraktivt for små virksomheder i den kommende strategi for intelligente offentlige indkøb. Organisationerne efterlyser samtidig et fokus på innovation og langsigtede effektiviseringsgevinster frem for kortsigtede besparelser. 

Jens Reiermann

Når Jørgen Knudsen er på jagt efter opgaver til sin virksomhed, springer han som regel de offentlige indkøbere over. Han er direktør for Mjølner Informatics, en software-virksomhed med 75 medarbejdere. Og virksomheder i den størrelse kan kun byde på mindre offentlige udbud, hvor omkostningerne typisk er alt for store i forhold til opgavens omfang.

”Vi skal tit bruge rigtig mange ressourcer på at forholde os til meget komplekse udbud. Det kan gøre det dyrt og kompliceret at byde på offentlige udbud. Vi er en lille leverandør, og det ender tit med, at vi holder os væk.”

Offentlige indkøb – en milliardforretning" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/41255-jre_figur01_pris_afgorende_for_offentlige_indkobere_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/cda25-jre_figur01_pris_afgorende_for_offentlige_indkobere_0.png | Forstør   Luk

Både danske og europæiske virksomheder oplever, at offentlige indkøbere lægger mere vægt på pris end på innovation. Flere europæiske end danske indkøbere vægter dog innovation højest.

Kilde: Status for offentlig konkurrence 2012, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. [/graph]

På en gennemsnitlig arbejdsdag shopper offentlige indkøbere i Danmark for over 1 milliard kr. De samlede indkøb løber op i 290 milliarder kr. om året – svarende til ca. 17 pct. af BNP. Se figur 1. Men store dele af dette kolossale marked er svært tilgængeligt for Danmarks små og mellemstore virksomheder. Det skyldes bl.a., at de offentlige udbud tit indeholder meget omfattende og detaljerede krav, som driver omkostningerne i vejret. Kontrakter på mere end 100 sider plus bilag er snarere reglen end undtagelsen. 

Organisationen Dansk Erhverv har tidligere beregnet, at det i gennemsnit koster en virksomhed godt 230.000 kr. at udfærdige et udbud på en offentlig opgave. ”Vi ser desværre for mange udbud, hvor omkostningerne samlet set overstiger kontraktens størrelse, og det viser, at der er noget helt galt. Derfor foreslår vi, at der politisk bliver sat det mål, at de samlede omkostninger ikke må overstige 40 pct. af kontraktsummen,” siger Christian T. Ingemann, direktør i Dansk Erhverv.

Derfor anbefaler Dansk Erhverv sammen med IT-Branchen, at regeringen arbejder for at nedbringe de høje omkostninger i forbindelse med den nye strategi for intelligente offentlige indkøb, som ifølge Mandag Morgens oplysninger bliver fremlagt inden påske. 

De to organisationer fremlægger i alt otte anbefalinger, der skal gøre de offentlige indkøb til et strategisk redskab for fremme af vækst, job og innovation. Se tekstboks.

Anbefalinger til regeringen

Dansk Erhverv og IT-Branchen har vedtaget 8 anbefalinger til regeringen i forbindelse med udformningen af den nye strategi for intelligente offentlige indkøb. 

  • Den offentlige sektor skal efterspørge innovative løsninger af høj kvalitet.
  • Omkostninger ved udbud skal begrænses.
  • Offentlige indkøb skal styrke et privat marked i fri konkurrence og må ikke føre til monopoler.
  • Offentlige indkøb må ikke udelukke mindre virksomheder.
  • Offentlige indkøbere og virksomheder kan indgå i dialog ved indkøb og udbud.
  • Det offentlige bør fokusere på gode aftaler og ikke helgardere sig med omfattende juridisk udbudsmateriale for at undgå klagesager.
  • Private virksomheder skal have ret til videresalg og eksport efter udviklingssamarbejde med offentlige institutioner.
  • Offentlige myndigheder kan fastlægge minimumsstandarder, men ikke stille krav om anvendelse af løsninger fra enkeltvirksomheder.

Kilde: Dansk Erhverv og IT-Branchen: Kan 290 milliarder skabe øget effektivisering, vækst og innovation?

Europæiske analyser viser, at små og mellemstore virksomheder skaber langt flere job end store virksomheder i alle europæiske lande. Mellem 2000 og 2009 faldt beskæftigelsen herhjemme i de store virksomheder, mens den steg i de små og mellemstore virksomheder.

”Det nytter ikke, at små og mellemstore virksomheder bliver klemt, når vi ved, at de skaber langt de fleste job og mest vækst i økonomien. Derfor må små og mellemstore virksomheder i praksis ikke holdes ude fra de offentlige udbud,” siger Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.

Jura stopper innovation

Problemet med de detaljerede kontrakter er ikke bare omkostningerne, men også at kontrakterne låser både udbyder og leverandør til et bestemt produkt eller en bestemt ydelse i hele kontraktperioden. Det begrænser mulighederne for at gøre indkøbene til løftestang for innovation. 

Selv om det offentlige lægger en opgave ud til en privat virksomhed, får den ikke nytte af virksomhedens innovationskraft, som måske kunne betyde, at opgaven blev løst på en billigere eller mere effektiv måde.

”Det er meget sjældent, at vi indgår lige så omfattende og detaljerede kontrakter med andre private virksomheder. Der skal være plads til at tilpasse opgaven undervejs. Det kan jo være, at de specifikationer, vi aftaler, når vi indgår kontrakten, ikke rammer helt i forhold til behovene, som vi først kender helt præcist, efterhånden som produktet udvikles,” siger Jørgen Knudsen.

Den erfaring er han langtfra alene med. 

”Offentlige indkøbere er ofte meget konservative, når de udformer et udbud. De skeler til tidligere udbud, bl.a. fordi de så kan være sikre på, at de får løsninger, som de kender og har erfaring med. Hvis indkøbene også skal fremme innovation, skal der ske et paradigmeskifte i forhold til den måde, offentlige indkøb ofte praktiseres på i dag,” siger den svensk-danske forsker Max Rolfstam, der er lektor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet. Han har som en af de få skandinaviske forskere specialiseret sig i sammenhængen mellem offentlige indkøb og innovation.

Ifølge Max Rolfstam har politikere i de fleste EU-lande fået øje på potentialet i offentlige indkøb.

”Innovationen i langt de fleste EU-lande ligger på et meget lavt niveau, og siden årtusindskiftet har politikere over hele EU diskuteret, hvordan offentlige indkøb kan bruges mere strategisk i forhold til innovation,” siger Max Rolfstam.

[graph title="Pris afgørende for offentlige indkøbere" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 N=8.159 (EU) og 300 (DK). Oplysninger indsamlet februar-marts 2012., Kilde: EU Innobarometer, juni 2012. 

Storkøb og besparelser

Den erkendelse er først nu ved at indfinde sig i Danmark. Gennem en årrække har offentlige indkøbere i Danmark først og fremmest fokuseret på effektiviseringer og økonomi. Det skyldes bl.a. de årlige økonomiaftaler mellem Finansministeriet og KL, der understreger behovet for at spare på indkøb og på den måde frigøre ressourcer til service. Også Danske Regioner arbejder hårdt for at effektivisere sine indkøb, der først og fremmest går til driften af sygehusene. Alene her skal der hentes en besparelse på 1 milliard kr. frem til 2015.

I et EU-survey fortæller virksomheder, at offentlige indkøbere i Danmark oftere end indkøbere i andre EU-lande er mere interesseret i lave priser end i innovation. Se figur 2.

Men det snævre fokus på effektivisering har sine omkostninger. ”Når det offentlige for eksempel køber it, er der kun fokus på pris og kortsigtede økonomiske gevinster. Man vælger ofte det billigste produkt og ikke de løsninger, der på lidt længere sigt er de billigste,” siger Morten Bangsgaard fra IT-Branchen.

En forklaring er ifølge Max Rolfstam en særlig dansk fortolkning af EU-landenes fælles udbudsregler. 

”Danmark har en meget restriktiv fortolkning af, hvad man må og ikke må i forhold til EU-reglerne om udbud. For eksempel lægger danske indkøbere oftere vægt på lav indkøbspris og ikke på f.eks. lave totalomkostninger hen over hele kontraktperioden. Det giver udbudsreglerne ellers mulighed for,” siger Max Rolfstam.

Et af de mest oplagte eksempler er at indregne energiforbruget i løbet af hele produktets levetid. Ifølge Max Rolfstam er dette fuldt ud muligt i forhold til EU’s udbudsregler. Alligevel fokuserer danske indkøbere oftest på indkøbsprisen snarere end de samlede omkostninger, såkaldt total cost of ownership.

Regeringens strategi for offentlige indkøb

Regeringen vil fremme innovation i private virksomheder med to nye indsatsområder. Det første er den første egentlige nationale innovationspolitik, der blev vedtaget før jul. Næste skridt bliver retningslinjer for, hvordan de offentlige indkøb kan fremme innovation.

I regeringsgrundlaget hedder det:

”Omkring en tredjedel af den samlede efterspørgsel i samfundet kommer fra den offentlige sektor. Lovgivning og anden offentlig regulering har indflydelse på andre store dele af den samlede efterspørgsel. Der er et stort potentiale i at anvende denne efterspørgsel, så den fremmer innovationen i både det offentlige og det private erhvervsliv, f.eks. gennem anvendelse af funktionsudbud. Der er ikke mindst muligheder inden for velfærdsteknologi og grøn omstilling. Regeringen vil derfor fremlægge en strategi for intelligent offentligt indkøb på tværs af ministerier og myndighedsniveauer.” 

En arbejdsgruppe med repræsentanter fra Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Miljøministeriet, Uddannelsesministeriet samt Økonomi- og Indenrigsministeriet forbereder lige nu strategien, der ventes fremlagt inden påske.

”Der er et stort vækst- og effektiviseringspotentiale i offentlige indkøb. Der er brug for et sporskifte, hvor et fokus på totaløkonomi giver nye effektiviseringer, samtidig med at det åbner for øget innovation i erhvervslivet, f.eks. gennem bedre energiløsninger,” siger direktør Christian T. Ingemann fra Dansk Erhverv. 

Blandede bolsjer

De offentlige indkøberes dosmersedler er længere end de flestes. Indkøbene spænder fra kontorudstyr, såsom blyanter og papir, computere og printere, til komplekse serviceydelser, it-løsninger og rådgivning. Også på hospitalerne kan offentlige udbud stille krav, der kun vanskeligt kan honoreres med masseproducerede varer.

En intelligent strategi for offentlige indkøb skal give mening for alle produkter og ydelser på den lange huskeliste. Det første skridt på vejen er ifølge Dansk Erhverv, at regeringen fastsætter klare mål, der kan flytte fokus i den offentlige indkøbspolitik.

”Der er brug for klare mål fra regeringens side. Når de er fastlagt, må erhvervslivet og indkøberne have en dialog, så begge parter kan høste fordelene af en ny intelligent indkøbspolitik fra det offentlige,” siger Christian T. Ingemann.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu