Den offentlige leders fem nye ansigter
Nye krav til den offentlige leder om at skabe velfærden i samarbejde med borgerne og det omgivende samfund forvandler også velfærdslederens opgaver. En ny rapport, som Mandag Morgen har lavet sammen med 36 partnere fra velfærdssamfundets frontlinje, tegner velfærdslederens fem nye ansigter: Udforskeren, Initiativdyrkeren, Meningsskaberen, Netværkssmeden og Effektjægeren.
Jens Reiermann
VelfærdsredaktørNæsten en halv million medarbejdere og ledere i den offentlige sektor oplever i disse år markante ændringer af deres job, i takt med at borgerne ikke længere passivt skal modtage service, men aktivt opfordres til selv at bidrage til velfærden. Medarbejdernes klassiske faglighed er i stigende grad kun en del af deres samlede kompetenceprofil, og ledernes traditionelle rolle som forvaltere af velfærdssamfundet suppleres med en række nye og mere krævende roller.
[quote align="right" author="Yvonne Barnholdt, velfærdsdirektør i Roskilde Kommune"]Vi går fra en tænkning om, at man som leder skal forvalte noget, til at man skal være med til at drive en udvikling i tæt relation med andre. Kort sagt, et paradigmeskifte i forhold til velfærdsledelse.[/quote]De nye roller, som medarbejdere og ledere skal mestre i den moderne offentlige sektor, præsenteres i en rapport, som Mandag Morgen netop har lavet i samarbejde med 36 organisationer, der repræsenterer kommuner, staten, uddannelsesinstitutioner samt både faglige og frivillige organisationer. Se tekstboks.
Det nye og vedholdende fokus på at udvikle løsninger i fællesskab med borgerne sætter sine spor overalt i den offentlige sektor, som f.eks. i folkeskolen, hvor traditionel klasseundervisning udfordres af behovet for læring, der er individuelt tilpasset hver elevs forudsætninger og ressourcer.
“Det handler om at tage hensyn til, at børnene har forskellige forudsætninger for at bruge og udvikle deres egne kompetencer,” siger Suzanne Crawfurd, dansklærer på Frederiksberg Ny Skole.
Men også lovgivningen ændrer den måde, opgaverne skal løses på. Når en virksomhed søger om lov til at etablere sig i Odense, tænker kommunens byggesagsbehandlere først på de job, den bringer med sig, og derefter på kommuneplaner og andre lovkrav til virksomheden.
“Vi går langt for at hjælpe dem (virksomhederne, red.) med at finde en alternativ løsning, hvis det, de oprindelig har ansøgt om, ikke kan lade sig gøre,” fortæller Jens Lindorff, som er byggesagsbehandler i Odense Kommune.
Ny opskrift på ledelse
For lederne i det offentlige er konsekvenserne af denne udvikling omfattende, viser analysen af de 36 organisationer og kommuners erfaringer.
Velfærden er under forandring, og det stiller nye krav til de, der arbejder med velfærden. Derfor har Mandag Morgen og 36 kommuner, uddannelsesinstitutioner, interesse- og civilsamfundsorganisationer taget initiativ til netværksprojekterne “Ny velfærd, ny ledelse” og
“Medarbejderroller i fremtidens velfærdssamfund”. Ledere og medarbejdere fra bl.a. kommuner, frivillige organisationer og faglige organisationer har siden september diskuteret de nye medarbejder- og lederroller. På baggrund af diskussionerne udgiver Mandag Morgen publikationen “Nye medarbejder- og lederroller”, der giver et bud på, hvordan de nye roller ser ud i praksis.
Deltagere i netværket:
3F, Albertslund Kommune, Center for Socialt Ansvar, Det Sociale Netværk, Ergoterapeutforeningen, Esbjerg Kommune, Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark (FriSe), Frivilligrådet, FTF, Givrum.nu, Headspace, Hedensted Kommune, Horsens Kommune, Hvidovre Kommune, Hørsholm Kommune, Kolding Kommune, Mødrehjælpen, OAO, Odense Kommune, Region Nordjylland, Ringkøbing-Skjern Kommune, Roskilde Kommune, Skole og Forældre, Socialstyrelsen, SOSU C, SOSU Nord, SOSU Silkeborg, Ungdommens Røde Kors, University College Lillebælt, University College Sjælland, University College Syddanmark, Vejle Kommune, VIA University College, Viborg Kommune, Aabenraa Kommune, Aarhus Kommune
Publikationen lanceres 10. April hos Center for Socialt Ansvar i København og kan herefter findes på mm.dk/velfærd.
“Vi går fra en tænkning om, at man som leder skal forvalte noget, til at man skal være med til at drive en udvikling i tæt relation med andre. Kort sagt står vi over for et paradigmeskifte i forhold til velfærdsledelse,” siger Yvonne Barnholdt, velfærdsdirektør i Roskilde Kommune.
Velfærdslederne er mere end klar over det tydelige skifte i den måde, opgaverne skal løses på. Mere end 80 pct. af velfærdslederne i Mandag Morgens Velfærdspanel svarer, at de er mest enige i, at velfærd skabes i et samspil mellem offentlig, privat og den frivillige sektor. Se figur 1. Det kalder ifølge Mandag Morgens rapport på en ny ledelsesstil blandt velfærdens ledere.
“Vi kan skabe bedre velfærd ved at bringe alle de ressourcer i spil, som ligger hos den enkelte borger, familien, de frivillige foreninger, virksomheder og institutioner. Det kræver et helt andet fokus og en anden ledelsesstil end den, vi ofte ser på velfærdsområdet. Jeg ser det som en positiv udvikling,” siger Arne Nikolajsen, direktør for Sundhed & Omsorg, Esbjerg Kommune.
Rapporten identificerer fem nye roller for de offentlige ledere: De skal være meningsskabere, kunne smede netværk, udforske og afprøve nye muligheder, dyrke initiativer og jage effekter. Se tekstboks.
Fortællingen som fundament
I takt med at medarbejdernes opgaver udvikles i dialog med borgere og virksomheder, og i takt med at deres klassiske faglighed udfordres, bliver det stadig mere vigtigt, at lederne kan tydeliggøre meningen med teamets indsats. Rollen som meningsskaber er derfor en af lederens fem nye roller.