Den offentlige leders fem nye ansigter

Nye krav til den offentlige leder om at skabe velfærden i samarbejde med borgerne og det omgivende samfund forvandler også velfærdslederens opgaver. En ny rapport, som Mandag Morgen har lavet sammen med 36 partnere fra velfærdssamfundets frontlinje, tegner velfærdslederens fem nye ansigter: Udforskeren, Initiativdyrkeren, Meningsskaberen, Netværkssmeden og Effektjægeren.

Jens Reiermann

Næsten en halv million medarbejdere og ledere i den offentlige sektor oplever i disse år markante ændringer af deres job, i takt med at borgerne ikke længere passivt skal modtage service, men aktivt opfordres til selv at bidrage til velfærden. Medarbejdernes klassiske faglighed er i stigende grad kun en del af deres samlede kompetenceprofil, og ledernes traditionelle rolle som forvaltere af velfærdssamfundet suppleres med en række nye og mere krævende roller.

[quote align="right" author="Yvonne Barnholdt, velfærdsdirektør i Roskilde Kommune"]Vi går fra en tænkning om, at man som leder skal forvalte noget, til at man skal være med til at drive en udvikling i tæt relation med andre. Kort sagt, et paradigmeskifte i forhold til velfærdsledelse.[/quote]

De nye roller, som medarbejdere og ledere skal mestre i den moderne offentlige sektor, præsenteres i en rapport, som Mandag Morgen netop har lavet i samarbejde med 36 organisationer, der repræsenterer kommuner, staten, uddannelsesinstitutioner samt både faglige og frivillige organisationer. Se tekstboks.

Det nye og vedholdende fokus på at udvikle løsninger i fællesskab med borgerne sætter sine spor overalt i den offentlige sektor, som f.eks. i folkeskolen, hvor traditionel klasseundervisning udfordres af behovet for læring, der er individuelt tilpasset hver elevs forudsætninger og ressourcer.

“Det handler om at tage hensyn til, at børnene har forskellige forudsætninger for at bruge og udvikle deres egne kompetencer,” siger Suzanne Crawfurd, dansklærer på Frederiksberg Ny Skole.

Men også lovgivningen ændrer den måde, opgaverne skal løses på. Når en virksomhed søger om lov til at etablere sig i Odense, tænker kommunens byggesagsbehandlere først på de job, den bringer med sig, og derefter på kommuneplaner og andre lovkrav til virksomheden.

“Vi går langt for at hjælpe dem (virksomhederne, red.) med at finde en alternativ løsning, hvis det, de oprindelig har ansøgt om, ikke kan lade sig gøre,” fortæller Jens Lindorff, som er byggesagsbehandler i Odense Kommune.

Ny opskrift på ledelse

For lederne i det offentlige er konsekvenserne af denne udvikling omfattende, viser analysen af de 36 organisationer og kommuners erfaringer.

Nye medarbejder- og lederroller

Velfærden er under forandring, og det stiller nye krav til de, der arbejder med velfærden. Derfor har Mandag Morgen og 36 kommuner, uddannelsesinstitutioner, interesse- og civilsamfundsorganisationer taget initiativ til netværksprojekterne “Ny velfærd, ny ledelse” og

“Medarbejderroller i fremtidens velfærdssamfund”. Ledere og medarbejdere fra bl.a. kommuner, frivillige organisationer og faglige organisationer har siden september diskuteret de nye medarbejder- og lederroller. På baggrund af diskussionerne udgiver Mandag Morgen publikationen “Nye medarbejder- og lederroller”, der giver et bud på, hvordan de nye roller ser ud i praksis.

Deltagere i netværket:
3F, Albertslund Kommune, Center for Socialt Ansvar, Det Sociale Netværk, Ergoterapeutforeningen, Esbjerg Kommune, Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark (FriSe), Frivilligrådet, FTF, Givrum.nu, Headspace, Hedensted Kommune, Horsens Kommune, Hvidovre Kommune, Hørsholm Kommune, Kolding Kommune, Mødrehjælpen, OAO, Odense Kommune, Region Nordjylland, Ringkøbing-Skjern Kommune, Roskilde Kommune, Skole og Forældre, Socialstyrelsen, SOSU C, SOSU Nord, SOSU Silkeborg, Ungdommens Røde Kors, University College Lillebælt, University College Sjælland, University College Syddanmark, Vejle Kommune, VIA University College, Viborg Kommune, Aabenraa Kommune, Aarhus Kommune 

Publikationen lanceres 10. April hos Center for Socialt Ansvar i København og kan herefter findes på mm.dk/velfærd.

“Vi går fra en tænkning om, at man som leder skal forvalte noget, til at man skal være med til at drive en udvikling i tæt relation med andre. Kort sagt står vi over for et paradigmeskifte i forhold til velfærdsledelse,” siger Yvonne Barnholdt, velfærdsdirektør i Roskilde Kommune.

Velfærdslederne er mere end klar over det tydelige skifte i den måde, opgaverne skal løses på. Mere end 80 pct. af velfærdslederne i Mandag Morgens Velfærdspanel svarer, at de er mest enige i, at velfærd skabes i et samspil mellem offentlig, privat og den frivillige sektor. Se figur 1. Det kalder ifølge Mandag Morgens rapport på en ny ledelsesstil blandt velfærdens ledere.

“Vi kan skabe bedre velfærd ved at bringe alle de ressourcer i spil, som ligger hos den enkelte borger, familien, de frivillige foreninger, virksomheder og institutioner. Det kræver et helt andet fokus og en anden ledelsesstil end den, vi ofte ser på velfærdsområdet. Jeg ser det som en positiv udvikling,” siger Arne Nikolajsen, direktør for Sundhed & Omsorg, Esbjerg Kommune.

Rapporten identificerer fem nye roller for de offentlige ledere: De skal være meningsskabere, kunne smede netværk, udforske og afprøve nye muligheder, dyrke initiativer og jage effekter. Se tekstboks.

Fortællingen som fundament

I takt med at medarbejdernes opgaver udvikles i dialog med borgere og virksomheder, og i takt med at deres klassiske faglighed udfordres, bliver det stadig mere vigtigt, at lederne kan tydeliggøre meningen med teamets indsats. Rollen som meningsskaber er derfor en af lederens fem nye roller.

Velfærd fra ydelse til samspil" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/e1dd4-lederens_fem_nye_ansigter.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/ab4f0-lederens_fem_nye_ansigter.png | Forstør   Luk

Kilde: Survey blandt 3.000 velfærdsledere i Mandag Morgens Velfærdspanel. [/graph]

“Det gælder om at fortælle en historie, som folk kan se sig selv være en del af,” siger beskæftigelsesdirektør i Horsens Kommune, Frode Fårup.

I arbejdet med kommunens jobcenter har han udviklet sin lederrolle som meningsskaber. Her er arbejdsdagen både præget af en omfattende lovgivning og af refusionsordninger, der skal tilskynde medarbejderne til at vælge bestemte løsninger for de ledige. I en så styret dagligdag kan fokus meget nemt forsvinde fra jobcentrets kerneopgave, og Frode Fårup ser det som sin opgave hele tiden at sætte retningen for medarbejdernes indsats. Øverst på Frode Fårups dagsorden står, at Horsens skal have færre borgere på overførselsindkomster, have flere unge i uddannelse og gøre en særlig indsats for de langtidsledige.

“Med de her mål sætter jeg retningen for, at mine medarbejdere også skal vende sig mere udad. Målene kan jo kun indfries, hvis medarbejderne arbejder på at skabe gode kontakter til det omkringliggende samfund.”

Netværk skaber løsninger

Den tid, hvor en offentlig leder kunne styre sin institution eller sin afdeling fra skrivebordet, er forbi. Jo mere borgere, organisationer og virksomheder inddrages i velfærdsløsningerne, desto større betydning har lederens evne til at danne netværk med andre aktører inden for det offentlige og, ikke mindst, uden for det offentlige. Den moderne offentlige leder skal kunne udfylde en rolle som netværkssmed og prioritere sin tid, så han overkommer det.

Frode Fårup bruger 10-15 pct. af sin arbejdstid på at netværke, for blandt andet at trække private virksomheder ind i jobcentrets arbejde med at hjælpe arbejdsløse borgere tilbage i job.

“Hvis vi skal forbedre velfærden, er vi nødt til at have flere i arbejde og væk fra forsørgelse. Det kan vi ikke gøre alene inde på kommunen, og derfor handler det om at få delagtiggjort virksomhederne i at finde løsningen,” siger han.

Katalysator for lokalsamfundet

En anden leder, der har åbnet sin institution mod lokalsamfundet, er Elise Dittmann fra Børnehuset Grønnebakken i Næstved.

“Som offentlig leder har jeg en platform, der giver mig mulighed for at gøre nogle ting, der bidrager positivt til lokalsamfundet. Derfor mener jeg også, at jeg er forpligtet til at se ud over driften af min egen institution og tage ansvar for de fælles ud¬fordringer,” siger hun.

For Elise Dittmann er Børnehusets opgave at bidrage til det gode børneliv. For hende er rollen som udforsker af nye muligheder en naturlig del af dagligdagen. Et eksempel er hendes arbejde for at understøtte unge, socialt udsatte mødre. Den indsats er udviklet sammen med bl.a. sundhedsplejersker og indebærer nu, at to medarbejdere hver uge bruger nogle timer sammen med de unge mødre for at styrke deres kompetencer som forældre. Helt på samme måde, som institutionens opgaver udvides og ses i sammenhæng med lokalsamfundets behov, så ændrer Elise Dittmann også gerne på sammensætningen af medarbejdergruppen, når hun ansætter nye medarbejdere og definerer de opgaver, Børnehuset skal beskæftige sig med.
Nye medarbejdere ansættes ofte i tæt samarbejde med kommunens jobcenter, og det betyder, at det pædagogiske personale kan få kollegaer med en helt anden baggrund.

“Hvordan lærer man børn om tolerance, fællesskab og socialt ansvar? Det gør man ved at praktisere det selv.  Derfor giver det rigtig god mening for vores opgave, at vi har mennesker med forskellige baggrunde til at være en del af børnenes hverdag,” siger Elise Dittmann.

Initiativer med effekt

Jo mere en offentlig leder udvikler løsninger sammen med borgerne, des mere kommer hun også til at støtte andres initiativer. Og netop evnen til ikke bare at følge sine egne initiativer, men dyrke alle relevante initiativer i rollen som initiativdyrker, er den fjerde af velfærdslederens nye roller. Ida Tang, der er leder af plejehjemmet Rise Parken i Aabenraa Kommune, har f.eks. placeret en opfordring til at deltage i et kor på forsiden af plejehjemmets hjemmeside. Koret opfylder en af beboernes drømme, men er også åbent for beboere i lokalsamfundet.

“Min taktik er at starte ud med nogle fyrtårne og ildsjæle og lade det brede sig som ringe i vandet. Og så går jeg i vedvarende dialog for at skabe forståelse og mening med de medarbejdere, som stadig synes, det er svært,” siger hun.

I forhold til både medarbejdere og andre partnere er  det ikke nok at opstille mål for indsatsen. Klare delmål gør det muligt at måle effekten af indsatsen og trin for trin foretage de nødvendige justeringer. Effektjægeren er den femte af de nye roller for moderne velfærdsledere, som Mandag Morgens rapport udpeger. Et af effektjægerens vigtigste redskaber er spørgsmålet om, “hvilken forskel der skal være sket, når vi er færdige?” Jakob Kyndal, der er direktør for Social & Sundhed i Aabenraa Kommune, taler om “fællesskabelse”.

“Velfærd er noget, vi skaber sammen. Det handler om at skabe værdi for borgeren, med borgerens behov og ønsker som pejlemærke. Vi skal lade os udfordre af borgerens oplevelse af, om vi er på rette kurs. Men vi skal også udfordre borgerne til at være medskabere af den ønskede forandring.” 

[graph title="Lederens fem nye ansigter" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu