Carlsberg: ”Vi bliver i Rusland”
”Rusland har sine udfordringer. Men det er stadig et interessant marked.” På trods af gedigne russiske lussinger er Carlsberg på ingen måde på vej ud af det problemfyldte vækstmarked, fastslår Carlsbergs adm. direktør, Cees ’t Hart. Den hollandske topchef har siddet ved bordenden i bryggeriet siden medio juni sidste år, og det står ikke på hans to-do-liste at drosle mere ned på bryggeriets russiske aktiviteter. For skærer Carlsberg mere ned, ryger konkurrencefordelen ved at være til stede i Rusland, siger han. ”Når du er på et marked som det russiske, så går det måske 10 pct. ned et år, og så håber man selvfølgelig, at det stabiliserer sig. Men så går det 10 pct. ned igen. Og igen. Hvis du vil være der, så må du tage det, som det er. Det kan vi ikke påvirke. Vi kan kun arbejde på at forbedre vores egen forretning, så vi hele tiden er blandt top to i de markeder, vi er i,” siger Cees ’t Hart i et interview med Mandag Morgen om, hvorfor Rusland er kampen værd for Carlsberg, og hvordan hver vækstøkonomi kræver sin egen tilgang og strategi.
Marianne Kristensen Schacht