”Grøn omstilling handler om nudging, ikke om at tage folk som gidsler i sit projekt”
Grundlæggende bliver det at drive hotel næppe nogensinde foreneligt med klimahensyn. Og så alligevel – måske en dag? Hoteldirektør Claus Nielsen har i hvert fald kastet sig ud i at prøve, med alt hvad det indebærer af dilemmaer, succeser og tab.
- Når det ene verdensmål er det andet verdensmåls værste fjende
- Giv plads til naturen – men hvem skal flytte sig?
- De grønne hensyn står under vand
- Professor: 95 procent af vores vandproblemer kan føres tilbage til landbruget
- Nyt grønt nationalregnskab afslører massivt overtræk på naturens ressourcer
- Verdensmål har ændret den politiske diskurs – men de har skabt meget få forandringer
- Lykketoft: Derfor er demokrati ikke et af FN's verdensmål
- Hvor vil du som leder placere dig i klimahistorien?
- ”Grøn omstilling handler om nudging, ikke om at tage folk som gidsler i sit projekt”
- Verdensmålene kræver samskabelse i netværk og partnerskaber
Stine Bjerre Herdel
LedelsesredaktørJeg leder forgæves efter croissanter i hotellets morgenbuffet. De er der simpelthen ikke. Der er heller ingen appelsinjuice. Der er til gengæld mange hjemmelavede ting på buffeten, som jeg bare ikke er så vant til. Så jeg er egentlig ikke decideret skuffet.
Og oplevelsen den morgen viser sig at være ret sigende for fortællingen om hotelkæden Sinatur. Sinatur-hotellerne er en gruppe af seks hoteller, som samlet har cirka 220 ansatte. Sinatur-hotellerne er ejet af Danmarks Lærerforening, DLF, men opererer som helt selvstændige enheder. De seks hoteller drives hver af en direktør, som udover at lede det har ansvarsopgaver på tværs af hotellerne – for eksempel at sikre hotellernes hensyn til klima og bæredygtighed.
”Der er nogle gæster, der spørger, om vi har glemt at bestille appelsinjuice. Men det er helt bevidst, at det ikke er der, for vi bruger kun danske råvarer i køkkenet,” siger Claus Nielsen, som er direktør for Sinatur Frederiksdal Hotel.