Mai-Britt Poulsen: Coronakrisen baner vejen for store forandringer
VERDEN EFTER CORONA: Coronakrisen vil styrke virksomheders modstandskraft, ændre globale forsyningskæder og flytte handel online. Mai-Britt Poulsen fremhæver seks store forandringer, som krisen vil føre med sig.
Af Mai-Britt Poulsen
Seniorpartner og global chief of staff i Boston Consulting Group
Mandag Morgen har bedt en stribe af landets førende ledere, forskere og tænkere om deres bud på hvilke blivende forandringer, coronakrisen vil føre med sig.
Mai-Britt Poulsen er en del af den globale topledelse i Boston Consulting Group med titel af seniorpartner og global chief of staff.
Den amerikanske konsulentgigant har en årlig omsætning på 8,5 milliarder dollar og 21.000 medarbejdere fordelt på 90 kontorer i 50 lande verden over.
Mai-Britt Poulsen blev i 2012 den første kvindelige partner på det danske kontor, som hun i 2015 blev adm. direktør for frem til december 2018.
Privat bor hun i Gentofte med sin mand og sine tre børn.
Digitaliseringen tager fart
Digitaliseringen ruller afsted, men coronakrisen vil kun skrue op for hastigheden. Mange lande og mennesker er verden over ramt af fysiske begrænsninger, som får os til at ty til nye digitale løsninger på tværs af sektorer. Vi ser blandt andet droner blive brugt til levering i Kina. Efter krisen vil vi også opleve et øget behov for at automatisere processer og produktion, så vi ikke er lige så afhængige af den fysiske arbejdskraft, som vi i disse dage erfarer kan blive udfordret af enten sygdom eller smittefare.
Handel flytter online
Under lockdown vænner både forbrugere og virksomheder sig i højere grad til at handle online. E-handel er ikke nyt i sig selv, men under en krise, hvor der ikke er mulighed for andet, bliver systemer forbedret, nye løsninger opstår, og forbrugere får nye vaner som fortsætter efter krisen. Eksempelvis vil mange nu have overstået såkaldte friction points, som for eksempel at oprette et login eller lære at navigere i en forretnings interface. Ud over e-handel vil vi også opleve, at blandt andet undervisning, lægekonsultationer og fitnesslektioner rykker online.
Global forsyningskæde genovervejes
Vi bliver opmærksomme på skrøbeligheden ved den store globale og effektive forsyningskæde. Derfor vil vi styrke regionale forsyningskæder, overveje regional produktion med flere leverandører og en større lagerbeholdning. Vi ser eksempelvis i disse tider, hvordan 3D-print løser produktionsopgaver på varer, som på grund af nedlukningen af samfund og grænser ikke kan importeres på tværs af landegrænser. Vi vil muligvis også se nye love, der vil beskytte hjemmemarkedet, som vi så under Den Store Depression i 1930’erne.
Medarbejdere bryder båndet
I denne tid lærer både virksomhed og medarbejder, at vi kan arbejde hjemmefra. Vi skaber nye rutiner og aftaler om, hvordan man arbejder – det vil mindske vores behov for fysisk at sidde sammen og give medarbejdere mere fleksibilitet. Virksomheder opdager, at de kan begrænse rejser, holde videokonferencer, og at antallet af kontorkvadratmeter sagtens kan reduceres.
Modstandsdygtighed på agendaen
Mens nogle organisationer sandsynligvis vil genoptage driften efter krisen uden at se sig tilbage, vil andre nøje undersøge muligheder for at styrke virksomhedens modstandskraft. Disse organisationer vil forbedre deres fremsynethed og agilitet gennem risikovurdering, scenarieplanlægning, krisestyring, omfordeling af arbejdsstyrken, elasticitet i forsyningskæden, økosystemer, it-infrastruktur, cybersikkerhed.
Mere samfundsansvar
Både virksomheder og individer bliver i denne tid meget tydeligt opmærksomme på, hvordan egne handlinger kan påvirke resten af samfundet. Unge og friske mennesker bliver inden døre for ikke at smitte ældre og svækkede. Vi lærer, at vi alle spiller en rolle i samfundet. Vi vil også opleve et øget samarbejde på tværs af regeringer, den private sektor og ngo’er, som i fællesskab vil arbejde på at løse for eksempel klimaudfordringerne.