Lokale netværk kan hjælpe SMV’erne med grønne ambitioner

GRØN OMSTILLING Selv om den politiske linse oftest er rettet mod erhvervslivets top, er klimadagsordenen for længst trængt igennem ude i landets små og mellemstore virksomheder. Men hverdagen kommer ofte i vejen for SMV’erne, der mangler gode råd og konkrete værktøjer.

Danmarks 300.000 små og mellemstore virksomheder spiller en central rolle i enhver borgers hverdag. Fra frisøren og bageren, mekanikeren og gartneren til den lille software-virksomhed, der lige nu måske er i gang med at opfinde den digitale platform, vi ikke kan leve uden om fem år. Virksomhederne er mange nok til, at ingen politiker ved sine fulde fem vil gøre sig uvenner med dem, men derfor kan det også virke paradoksalt, at de fylder så lidt i den danske klimadebat .

Da regeringen i efteråret annoncerede erhvervslivets 13 klimapartnerskaber, løb de store virksomheder på tværs af brancher hurtigt med opmærksomheden. Store virksomheder udleder store mængder CO2, så de er vigtige allierede, men de mange tusinde små og mellemstore virksomheder har en tæt kontaktflade med en stor gruppe private lønmodtagere. Og selv om ingen vil de små og mellemstore virksomheder det ondt, er der heller ingen, der for alvor omfavner dem og engagerer dem i den grønne omstilling.

Login