Thornings turnaround-team skal genvinde tilliden

Regeringen skal på rekordtid genvinde vælgernes tillid, og nøglen ligger i et diametralt skifte af en forfejlet kommunikationsstrategi. Rådet fra opinionsdannere, retorikere og eksperter i krise- og turnaround-ledelse lyder, at statsministeren med fordel kan skæve til erhvervslivets effektfulde værktøjskasse. De nye ministre, som skoses for manglende ressortindsigt, bliver værdifulde på Thorning II’s turnaround-team. Deres parlamentariske sikkerhed er afgørende for den nye ro og troværdige kommunikation.

En decideret fejlslagen kommunikationsstrategi og ringe politisk spinkultur er to af de vigtigste forklaringer på regeringens tillidskrise, men de rummer også svaret på, hvordan regeringen genvinder sit vælgertække.

Sådan lyder skudsmålet fra en række eksperter i krise- og kommunikationsstyring, som Mandag Morgen har talt med i kølvandet på en uge, der med en ministerrokade medvirkede til at give Helle Thorning-Schmidts regering muligheden for en frisk start.

Regeringens kommunikation får især i den senere tid dumpekarakter. Blandt de mest kradse kritikere er en af Danmarks førende forskere i politisk kommunikation, professor i retorik Christian Kock. Han mener, at regeringens kommunikation har været præget af manipulation, fordrejning og sløringer – ikke mindst anført af finansminister Bjarne Corydon i sagen om frasalget af en aktiepost i DONG Energy til investeringsbanken Goldman Sachs. Og det er netop disse retoriske "bøllemetoder", som professoren kalder det, der er en af hovedårsagerne til den massive vælgerflugt, som især har ramt Socialdemokraterne.

Login